Norsk All-American

USA: Norske Kristine Austgulen (22) ble onsdag kåret til Academic All-American College Athlete of the Year innen basketball. Bergensjenta som studerer international science ved Virginia Commonwealth University, har satt utallige rekorder og fått drakten sin fredet slik at ingen får lov til å bruke drakt nummer 21 etter henne for universitetslaget, skriver TV2 nettavisen. Men nå er det altså prisen for best kombinering av basket og studier som er tildelt henne. Austgulen har fått toppkarakter i alle fag de tre årene hun har studert ved colleget, og er på 3. plass på klubbens toppscorerliste gjennom alle tider.

Studenthus må være sprøyterom

Bergen: I fraværet av et sprøyterom der de kan sette skudd i varme og hygieniske omgivelser, trekker mange av Bergens narkomane til toalettene i Studentsenteret som ligger ved Nygårdsparken, byens svar på «plata». I forrige ukes Studvest kom det frem at de ansatte stadig opplever at det settes overdoser på de nedslitte toalettene. Nå går lederen i KrFU, Filip Rygg, ut og kritiserer kravet om eget sprøyterom, skriver Bergens Tidende. Rygg mener at å etablere sprøyterom for narkomane bare er å flytte problemene fra et rom til et annet. – Å hevde at det er mer verdig å sette en sprøyte på et sprøyterom er sprøtt, for det finnes ingen verdighet i narkotikamisbruk sier han.

Student-tv avlyst

Bergen: Bergen student-tv (BSTV), som skulle vært på lufta denne måneden, kommer sannsynligvis ikke i gang likevel, skriver Studvest. Årsaken er at TVNorge som disponerer frekvensen til TvHordaland, ikke ble informert om at BSTV hadde inngått en avtale med dem. – Avtalen tillater ikke en tredje aktør i sendeflaten, sier TVHordaland-redaktør Tor Arne Franghol. BSTV-redaktør Henrik Hylland Uhlving sier imidlertid at de på ingen måte har gitt opp, og at de er i forhandlinger med TVNorge.

Skolepils i Singsaker

Trondheim: Endelig får studentene ved NTNU sin etterlengtede studentpub. Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT) har fått tilbud om å benytte lokalene i Lucasbygget på Nedre Singsaker, og puben skal være et supplement til Samfundet, skriver Under Dusken.

– Arbeidstittelen er Kafé Lucas, og målet er å være klare til utesesongen starter i mai, forteller administrerende direktør Kjell Erik Ronæss, i SiT kafé.

Studiepoeng for tillitsvalgte

Bergen: NSU og Bergen Rock-aktører har lagt frem et forslag om å opprette et 15-poengs fag for tillitsvalgte i studentorganisasjoner. Formålet er at det skal være mer attraktivt og gjennomførbart å ha verv i studentorganisasjonar når kvalitetsreformen strammer grepet til høsten, skriver Studvest. Utdanningsutvalget skal ta stilling til forslaget 19. mars, og ifølge rådgiver ved Seksjon for studiekvalitet, Lars Helge Nilsen, ligger det en klar interesse i lufta for at et slikt fagtilbud kan komme i gang.