MÅ KUTTE: Underdirektør i USIT Øyvind Sørensen varsler dårlig økonomi og nedbemanning i USIT.

USIT-ansatte kan miste jobben

USIT sliter med dårlig økonomi, og kan ikke garantere alle sine ansatte jobb etter sommeren.

Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) har store økonomiske problemer. Ledelsen går nå nøye gjennom budsjettet. Et av sparetiltakene går ut på å skjære ned på prosjekter, og ansatte står derfor i fare for å miste jobbene sine.

– For at ingen skal føle at de blir ført bak lyset, har vi sagt fra i god tid at ikke alle er sikret jobb etter sommeren. Vi vet ikke hvor mange det dreier seg om ennå, sier underdirektør i USIT Øyvind Sørensen.

Anita Solhaug i Norsk tjenestemannslag avdeling Universitetet i Oslo (NTL) reagerer på hemmelighetskremmeriet fra USIT-ledelsen.

– De bør ha full oversikt over hvor mange som står i fare for å miste jobben. Noe annet finner jeg meg ikke i som tillitsvalgt, sier hun.

NTL, Forskerforbundet og Flerfaglig Fellesorganisasjon (2FO) vil skrive et brev til USIT hvor de etterlyser et møte mellom ledelsen ved USIT og fagforeningene. De vil vite hvilke prosjekter som blir skadelidende, og hvor mange som mister jobben.

Lyser ut stillinger

De som har kontrakt frem til sommeren, må belage seg på å finne seg en annen jobb eller søke på en av de mange utlyste stillingene hos USIT.

– Dere sier opp folk samtidig som dere lyser ut stillinger?

– De som er midlertidig ansatt, har fått jobben på grunnlag av et prosjekt. Hvis prosjektene ikke forlenges, kan vi jo ikke love noen jobb, sier Sørensen.

Han forklarer at mange de korttidsansatte tidligere har kunnet fortsette i jobben etter at kontrakten er gått ut. Nå kan de ikke regne med det, grunnet reduksjon i totalbudsjettet på USIT.

Universitas forsøkte å komme i kontakt med de USIT-ansatte som kan bli arbeidsledige til sommeren. Ingen ville uttale seg av hensyn til egen arbeidssituasjon.

Økte bevilgninger

Kilder innen USIT sier til Universitas at et tyvetalls ansatte kan bli sagt opp. Dette har også magasinet Computerworld skrevet i en tidligere artikkel. Direktør i USIT Arne Laukholm avviser spekulasjonene blankt.

– Tallet er tatt ut av løse luften, sier han.

USIT hadde budsjettert med flere millioner mer enn de ble bevilget av Universitetsstyret.

– Men ut ifra budsjettet ser det ut som om bevilgningene har økt i forhold til tidligere år?

– Økningen de siste årene har i stor grad vært knyttet til tekniske endringer og den generelle lønnsveksten i staten. Vi har fått flere oppgaver i forbindelse med kvalitetsreformen, og vi kan ikke ha et høyere aktivitetsnivå enn vi har penger til, sier Sørensen.

Universitetsstyret bevilget 4, 5 millioner til USIT ved et ekstraordinært styremøte i februar.

– Det er høy oppmerksomhet rundt USITs økonomi, noe vi følger opp fortløpende. Tillegget USIT ble bevilget skal sørge for nødvendig administrativ datastøtte og tjenester til studentene i forbindelse med kvalitetsreformen, sier universitetsdirektør Tor Saglie.

Ved neste styremøte, den 25. mars, skal Styret gå gjennom Universitetets IT-strategi og vurdere USITs økonomiske situasjon ytterligere.