Studentutvalget frykter konsekvensene

Fakultetsledelsen ved Mat.nat. vil trekke instituttene 25 000 per ansatt som ikke har gjennomført obligatorisk pedagogikk-kurs.

Nærmere 40 prosent av staben ansatt ved Mat.nat. etter 1994 har ikke gjennomført pedagogisk basiskompetansekurs. Dette vil fakultetsledelsen nå ha slutt på, og foreslår økonomiske sanksjoner mot institutter med professorer uten kurs.

Leder i Realistisk Studentutvalg Neil Anton Heggernes er fornøyd med forslaget som fakultetet nå fremmer, fordi det viser tegn til handlingsvilje. Han synes likevel det er drøyt at det har gått så langt at fakultetet må true med straff. De ansatte burde selv ha interesse av å ta kurset, mener han.

Heggernes frykter også at forslaget kan vise seg å ramme studentene «dobbelt».

– Ikke bare har vi forelesere uten den pedagogiske basiskompetansen, men jeg frykter også at instituttene som blir trukket vil få en dårligere økonomisk situasjon, noe som igjen går ut over studentene. Det kan for eksempel føre til mindre ressurser til forskningsutstyr, sier Heggernes.

Studentutvalget vil likevel stemme for forslaget på styremøtet torsdag 6. mars, fordi det er det eneste alternativet til dagens situasjon.

Økt oppmerksomhet

Dekan ved Mat.nat. Jan Trulsen sier at reduksjonen av midler til instituttene ikke skal gå ut over studentene, fordi pengene ikke forsvinner fra fakultetet selv om de blir trukket fra det enkelte instituttet. Han mener det dreier seg om lite penger for et helt fakultet, og påpeker at det ikke er mange ansatte som ikke har kurset.

– Dette har lenge vært en diskusjon om hvem som sitter med ansvaret. Nå prøver fakultetet å legge noe av ansvaret på instituttene, i håp om at det kan hjelpe. Jeg tror at dette tiltaket kan hjelpe oss å få bukt med problemet ved å øke oppmerksomheten rundt saken, men jeg vil ikke spå i fremtiden og uttale meg om hvordan forslaget vil virke, sier Trulsen.

Frykter kapasitetsproblemer

Rektor Arild Underdal synes det er positivt at fakultetsledelsen på Mat.nat. tar tak i problemet. Han mener dette er en human form for press, fordi det verken dreier seg om store summer eller går direkte ut over den enkelte ansatte.

– Vi kan likevel få et problem dersom alle fakultetene går til lignende tiltak, fordi vi vil få kapasitetsproblemer på kursene, sier Underdal. Han vil likevel oppfordre fakultetene til å legge press på sine ansatte for å bedre den pedagogiske kvaliteten.

• For alle som er blitt ansatt ved UiO etter 1994 med undervisningsplikt, har det pedagogiske kompetansekurset vært en del av ansettelsesvilkårene.
  • Kurset er på 100 timer for heltidsprofessorer og 50 timer for de som har en stilling på 20 prosent, og gir blant annet opplæring i forelesningsteknikk.