BEKLAGER: Cecilie Daae, overlege ved Helsetjenesten ved UiO, beklager at studentene nå må betale for utstyr ved prøvetaking.

Ikke lenger gratis Helsetjeneste

Fra 1. april må studentene selv betale for en del forbruksmateriale og prøvetaking ved Helsetjenesten.

– Jeg beklager dette sterkt, sier overlege ved Helsetjenesten Cecilie Daae.

Høsten 2002 besluttet regjeringen i samarbeid med FrP å kutte to millioner av bevilgningen til Helsetjenesten. Sist onsdag avgjorde Samskipnaden at kuttet skal dekkes inn ved hjelp av økt studentbetaling. Prisene fastsettes ut fra Legeforeningens satser.

Vanlige konsultasjoner hos Helsetjenesten forblir gratis, men fra nå av må studentene betale for graviditetstester og blod- og urinprøver som skal sendes til analyser, samt at helseattester som ikke er studierelaterte, blir dyrere. Vaksiner som ikke tas til studierelaterte reiser er også blitt dyrere, og i tillegg er det innført et gebyr på 200 kroner ved denne typen vaksinasjon. Innsending av en blodprøve koster 35 kroner, og hvis man ikke møter opp til avtalt time, må man betale et gebyr på 114 kroner.

– Vår store seier er likevel at tilbudet om gratis konsultasjoner opprettholdes, selv om vi er i

en økonomisk vanskelig situasjon, sier Daae.

Også gynekologiske undersøkelser vil fortsatt være gratis, fordi Helsetjenesten ønsker å prioritere forebygging av seksuelt overførbare sykdommer og oppfølging av prevensjon.

– Føler dere at dere har lurt de studentene dere vervet til Helsetjenesten i høst?

– Nei, det vil jeg absolutt ikke si at vi har. Jeg synes heller at studentene bør føle seg lurt av budsjettkuttet og av de som har bestemt dette, sier Daae, og understreker at det fortsatt vil være billigere å gå til Helsetjenesten enn til en vanlig fastlege.

Semesteravgiften uendret

– De som trenger Helsetjenesten mest, blir taperne i den nye ordningen, sier velferdsansvarlig i Studentparlamentet Finn Olav Haga.

Han er ikke fornøyd med omorganiseringen av Helsetjenesten, men er glad for at det ikke blir noen endring i semesteravgiften, som en stor del av Helsetjenesten finansieres av.

– Hvis vi hadde økt semesteravgiften, hadde det sendt ut signaler til departementet om at vi ikke trenger mer penger, siden tjenesten kan finansieres med økt semesteravgift, noe som hadde vært svært uheldig, legger han til.

Psykologtilbudet gratis

Mens det hittil har vært til dels store forskjeller på det studenter og ansatte må betale for diverse tilleggsytelser, blir det mer likt etter omorganiseringen. Studenter vil nå betale samme pris som de ansatte for prøvetaking. Studenter har tidligere fått attester til en redusert pris, men nå blir det lik pris for ansatte og studenter på mange attester. Haga presiserer at det likevel er billigere for studentene enn for de ansatte, siden studenter ikke betaler egenandel for konsultasjoner.

Universitas skrev før jul at tidligere parlamentsleder Torstein Lindstad mente det måtte kuttes i psykologtilbudet. Nå er det avgjort at psykiatrisk-psykologisk seksjon opprettholder gratis tjenester.

– Dette var noe alle var enige i under forhandlingsprosessen, siden psykologtjenesten er den mest sårbare posten, sier Haga.

Byggeplaner lagt på is

Høsten 2002 ble Helsetjenesten ferdig med en større ombygging av venteværelset. I 2003 skulle dette arbeidet ha fortsatt på laboratoriene. – Det er blant annet for dårlig personvern i laboratoriene. Personlige opplysninger kan høres mellom de forskjellige båsene, fordi de ikke er godt nok isolert, sier overlege ved Helsetjenesten Cecilie Daae. Dette arbeidet må nå legges på is til 2004 fordi Helsetjenesten ikke har fått bevilgning til arbeidet av UiO. Daae beklager dette, og håper byggearbeidet vil få høyere prioritet i 2004.

Tidligere har regjeringen bevilget 4,7 millioner kroner årlig til Helsetjenesten ved Universitetet i Oslo. I år er bevilgningen blitt redusert med to millioner kroner.

Tjenestetype:Studentpris nå:Studentpris fra 1.april:*

Egenandel konsultasjon:00