Illustrasjonsfoto: Audun Halaas

Slutt for sensurtelefonen

Administrasjonen og Studentparlamentet er enige om å avvikle karakteropplysningstelefonen.

Slår du sensurtelefonens nummer i dag, treffer du ikke lenger på damestemmen som maksimerer spenningen ved å lese opp karakterene i snegletempo. I dag svarer bare mannen i den andre enden at sensurtelefonen er stengt. Og får administrasjonen det som de vil, blir tjenesten avviklet på permanent basis.

Årsaken til forslaget er at det opprinnelige systemet har blitt foreldet slik at det ikke lenger støttes av USIT. Å gå til anskaffelse av et nytt system vil bli for kostbart, mener ledelsen. Dessuten hevder de at den interaktive tjenesten StudentWeb gjør samme nytten.

Optimal tilgjengelighet

Avdelingsdirektør Toril Johansson ved studie- og forskningsadministrativ avdeling lover at karakteropplysningene skal bli lagt ut på StudentWeb like raskt som de ble tilgjengelige over sensurtelefonen.

– Det skal ikke bli noe dårligere tilbud, sier hun.

Parlamentsleder Ingrid Stranger-Thorsen synes ikke avviklingen er problematisk dersom tilgjengeligheten er optimal.

– Kan det garanteres at nettløsningen er god nok, har vi ikke noe imot dette, sier hun.

Frykter telefonbølge

Medisinsk fakultet er blant fakultetene som stilte seg negative til forslaget i høringsrunden. Randi Gerd Øverland i fakultetsadministrasjonen sier de er bekymret for at avviklingen vil føre til for mange telefonhenvendelser til deres kontor. Men hun understreker at de ikke vil være bastante.

– Dette er et signal om at vi foretrekker en telefontjeneste. Men fordelene ved innkjøp av en slik må selvsagt vurderes opp mot pris, sier Øverland.

Den endelige avgjørelsen blir først tatt når det fullstendige resultatet av høringsrunden forligger. Men etter all sannsynlighet er vurderingen allerede tatt, og en ny telefonavtale er funnet altfor kostbar.