Garanterert innpass

Laveregrads studenter skal sikres studieplass til tross for lukking av fag.

Alle som har studierett ved Universitetet i Oslo (UiO) skal komme inn også på de programmene som får inntakskrav fra og med neste semester, foreslår universitetsdirektør Tor Saglie. I forslaget som er nå sendt på høring til fakultetene ønsker Saglie å gi studenter i overgangsfasen fra påbegynt cand.mag. til bachelor, innpass på alle ønskede studieprogram til og med våren 2004.

Leder i Studentparlamentet, Ingrid Stranger-Thorsen er fornøyd med forslaget.

– Dette kommer sent, men godt, sier hun.

Bestem deg snart

Selv om du blir garantert studieplass neste semester, må du bestemme deg tidlig for hva du vil studere. Alle studenter får tilsendt informasjon med søknadspapirer fra det fakultetet de har studierett på i løpet av de første ukene i mars. Men du kan ikke vente til neste semester med å melde deg opp til eksamen. Søknadsfristen er satt til 31. mars.

– Det krever litt ekstra av studentene, men informasjon om de nye programmene ligger nå på Internett. Det blir også økt fokus på veiledningstjenester utover semesteret for de som synes det er vanskelig å bestemme seg for hva de skal studere neste semester, sier Stranger- Thorsen.

Har du fag fra flere fakulteter, får du mulighet til å søke på program ved alle de aktuelle fakultetetene, men du må sette opp en prioritert rekkefølge. Din endelige bachelorgrad må inneholde en fordypningsenhet som kvalifiserer for opptak til masterprogram. Overgangsordningene gjelder ikke studenter som går fra lavere til høyere grad. Fakultetene har svarfrist 21. februar på høringsforslaget.