SKUFFET: Linn Engebretsen er kritisk til opptaksrutiner på UiO.

Kritiserer opptaksrutiner

Linn Engebretsen og Maren Lystad ble nektet å fortsette på semesteremne i Vest-Europakunnskap. Informasjonen om opptakskravene var for dårlig, mener de to.

Fire uker inn i sist høstsemester ble de to studentene nektet å fortsette på semesteremne i Vest-Europakunnskap fordi de ikke hadde et ikke-språkfag på vitnemålet. Noen få HF-fag har spesielle opptakskrav til tross for at man melder seg opp til dem på samme måte som de andre, åpne fagene. Linn Engebretsen hadde rukket å bli aktiv i fagutvalget på Vest-Europakunnskap, og mener både informasjonen om og kontrollen av fagkravet var for dårlig.

– Kravet ble ikke trukket frem i studiets orienteringsmøte, og for lite ble gjort for å forhindre dette. Vi hadde meldt oss opp til eksamen for en måned siden og fulgt forelesningsrekken et godt stykke allerede. Det er for dårlig når verken de ansvarlige for eksamensoppmeldingen eller personalet på Instituttet sikrer studentene mot slike feil, sier Engebretsen.

De to studentene måtte skynde seg å velge et annet fag, og føler at tilliten til det «åpne» universitetet og byråkratiet på Blindern er sterkt redusert.

Beklagelig

Tor Egil Førland som var fagansvarlig for Vesteuropakunnskap høsten 2002 sier det er beklagelig, men mener informasjonen til studentene har vært god.

– Jeg har ikke orienteringsmøtet på bånd, men det er standard at dette blir nevnt. Det står også i studiehåndboka og på web-en, sier han.

– Er det ikke betenkelig at studenter kan følge undervisningen helt til oktober før kvalifikasjonene kontrolleres?

– Vi har diskutert fordelene ved å blokkere eksamensoppmeldingen til ukvalifiserte søkere, men de teknisk ansvarlige for dataregistreringen sier det vanskelig lar seg gjøre, forklarer Førland.