Veggdyr

SiO frykter spredning

Studenthyblene i Pilestredet har vært utsatt for et av våre mest alvorlige skadedyr.

En kvinnelig justudents hybel i SiOs leiligheter i Pilestredet er blitt angrepet av veggdyr, en liten parasitt som kryper frem om natten og suger blod.

– Bittene klør noe veldig, forteller 24-åringen.

Hun merket for et par uker siden et utslett på skuldrene og armene. Samtidig fant hun et lite dyr i leiligheten sin som hun tok med til legen. De sammenlignet dyret med bittene og fant ut at de samsvarte. Hun har ikke lyst til å stille opp med navn og bilde da hun er redd veggdyrsaken vil få folk til å rygge unna.

Holdes under oppsyn

Jusstudenten har bodd hos en venninne siden 1. februar mens leiligheten og gangen har blitt sprayet i flere omganger. Sengen hennes har vært til fryselagring. Samskipnaden tilbød henne alternativ losji, men hun valgte å bo hos en venninne.

Ifølge direktør i boligdivisjonen Lars Mork Gundersen har ikke SiO registrert noen tilfeller av veggdyr på over ti år.

– Vi vil holde Pilestredet under oppsyn fremover på grunn av spredningsfaren, sier han, og forsikrer om at de nødvendige tiltak er iverksatt.

– Vi følger vår vanlige prosedyre når det gjelder skadedyr, det vil si at vi tilkaller det nødvendige spesialiserte firmaet for å utrydde det. I dette tilfelle var det en ganske omfattende aksjon, med flere omganger med spraying, og også fryselagring av møbler.

Mork Gundersen oppfordrer studenter som er i tvil om de har besøk av veggdyr eller skadedyr generelt om å være påpasselige med å raskt ta kontakt med boligdivisjonen så en kan ta affære.

Fornøyd

– Veggdyrene er blant de mest alvorlige skadedyrene, da de sprer seg voldsomt og er svært ubehagelige, sier Preben Ottesen i Folkehelsa.

Folkehelsa har sett en klar økning i skadedyr som veggdyret i de siste årene. Studenthybler er spesielt utsatt da de har relativt stort gjennomtrekk og fordi studentene reiser mye.

Jusstudenten med den angrepne hybelen er fornøyd med SiO, som tok affære raskt og har ettergitt husleien for den aktuelle perioden.

– Kvier du deg for å flytte tilbake?

– Nei, jeg regner med de kommer godt til og får fjernet alt, sier studenten.

Cimex lectularius er et parasittisk innsekt i nebbdyrordenen. Det voksne veggdyret er ovalt og flattrykt, nesten 4-5 mm langt og 3 mm bredt. Preben Ottesen ved Folkehelsa anslår at på landsbasis registreres det mellom 20 og 50 utbrudd i året.

Rett etter andre verdenskrig var utbruddene av veggdyr ganske hyppige, men bestanden gikk ned etter at giftstoffet DDT ble tatt i bruk. På grunn av at problemet ble så lite gjorde en lite for å begrense det, og det har dermed økt igjen de siste årene.

Spesielt i campinghytter og herberger er det vanlig med veggdyr. Foruten studenthybler er den lille parasitten svært sjelden i private hjem.

Veggdyret ligger i skjul hele dagen, og er kun aktivt i noen minutter om natten da det raskt krabber frem og setter tennene i byttet. Typiske hjemmesteder er bak bilder og i sprekker ved lister og stikkontakter. Du kan også se etter avføringen til insektet, som arter seg som små blanke og sorte flekker.

Etter hvert kan man utvikle allergi, og bittene vil da slå ut som hevelser og blemmer som skiller seg fra andre bitt med at de er uregelmessige og ikke sirkulære. Veggdyret overfører ikke sykdommer.

Den store spredningsfaren gjør veggdyret til et alvorlig problem. Det er derfor svært viktig å utrydde beistene skikkelig. Det anbefales å leie inn profesjonelle til å gjøre dette. Det er lovpålagt å ta de riktige konsekvensene av et veggdyrangrep.

Å ta forholdsregler mot krypene er vanskelig, men hvis du besøker et hjem som er infisert bør du lufte all bagasje godt, vil du være på den sikre siden kan du fryse den ned.

Kilde: Folkehelsa og Zoologisk museum