Uorganisert: Karin Cappello hadde lite å stille opp med når oppsigelsen kom.

Over 100 000 uorganiserte studenter

Studenter som jobber ved siden av studiene er sjelden medlem i en fagforening. Dette svekker rettssikkerheten mener LO og Juss-Buss.

– Når man jobber ved siden av studiene finner man seg ofte i mer enn arbeidstakere som er i full jobb. Dette vet arbeidsgivere å benytte seg av, sier Lars Christian Sunde i Juss-Buss\' avdeling for arbeidsrett.

Ifølge statistisk sentralbyrå jobber om lag 170.000 studenter ved siden av studiene. I Gallups forbruker-og mediaundersøkelse anno 2000 kommer det fram at kun 50.000 av disse har medlemskap i LO, YS, Norsk lærerlag eller andre arbeidstakerorganisasjoner.

Juss-Buss får henvendelser fra studenter som blir oppsagt uten grunn eller ikke får utbetalt lønn de har krav på.

– Studenter er ofte ressurssterke og greier å håndtere de fleste sakene selv. I mer alvorlige saker som f.eks oppsigelse representerer vi klienten vår i eventuelle forhandlingsmøter, sier Sunde.

Bjørnetjeneste

Jorid Tveita i hotell-og restaurantforbundet mener at studentene gjør både seg selv og sine kolleger en bjørnetjeneste ved ikke å organisere seg.

– Studenter oppfører seg tariffstridig og ulovlig ved at de godtar at arbeidsgiveren bryter loven for overtidsarbeid. Det gjør at det blir vanskeligere for de som jobber permanent i bransjen å presse igjennom bedre arbeidsforhold, sier hun.

Hun skjønner at studenter har lyst på litt ekstra penger raskt, men poengterer at måten studentene agerer i arbeidslivet gjør det vanskeligere å endre på forholdene.

– Studenter vet at de ikke har tenkt til å ha jobben permanent, og gidder dermed ikke bruke tid eller penger på et fagforbund. Dermed blir det f.eks aldri tatt tak i arbeidsgiveres skalting og valting med overtidslønn, sier Tveita.

Lave medlemstall

LOs nye studentmedlemsskap som ble lansert høsten 2001, har 7000 medlemmer. Prosjektkoordinator Kristian Tangen tror mange studenter ikke vet om tilbudet.

– Studentmedlemskapet har bare eksistert ett år, men vi opplever en jevn vekst. Det er viktig å få studentenes øyne opp for den tryggheten det er å ha en solid organisasjon til å tale deres sak, sier Tangen.