Kan nekte legeerklæring

Helsetjenesten opplever det som et problem at studenter ikke kjenner reglementet for legeerklæring ved eksamen. Kan det ikke påvises at du har blitt akutt syk, betyr det som regel at du strykes.

Publisert

En legeerklæring på at du har blitt akutt syk på eksamensdagen gir rett til utsatt prøve. Mange utsetter imidlertid legebesøket så lenge at det blir umulig å påvise om sykdommen er akutt. Og uten legeerklæring må eksamen vente til neste semester.

Vær tidlig ute

– Det er forferdelig vanskelig å vurdere hvorvidt sykdom har oppstått akutt, eller har vært til stede på forhånd, sier lege Grete Maria Andersen ved Helsetjenesten.

Hun opplever det vanskelig å møte studenter som har forventninger om å få en legeattest når det ikke er grunnlag for å skrive en slik attest.

På bakgrunn av at det ofte oppstår ubehagelige situasjoner, utarbeidet Helsetjenesten i vår nye retningslinjer for legeerklæring. I retningslinjene heter det blant annet at du må søke lege på eksamensdagen eller få lege hjem dersom akutt sykdom oppstår dagen eller natten før eksamen.

Dersom symptomene imidlertid melder seg mens du svetter over oppgavearkene, er det mye vanskeligere. Legen kan nekte å skrive ut legeerklæring dersom sykdommen var til stede før eksamen. Kan det ikke påvises at du har blitt akutt syk, betyr det som regel at du strykes.

– Det er enklere å få utsatt prøve om man trekker seg før man har sett oppgavene, påpeker Andersen.

Alvorlige konsekvenser

– På medisin medfører ugyldig forfall til eksamen at studentene må gå ned et kull, sier studiekonsulent Vivi Meuche ved Medisinsk fakultet.

Hun påpeker at studenter med legeerklæring på gyldig forfall skal levere attesten innen tre dager etter eksamen.

Helsetjenesten har opplevd at denne regelen har blitt misforstått dithen at man vil få legeerklæring hvis man søker lege innen tre dager etter eksamen.

– Mitt råd til studentene er at de vurderer sin egen eksamensførhet noen dager før eksamen, ikke godta at du går og hangler, husk at helsen er like viktig som kunnskap, sier lege Grete Maria Andersen.

ÅSHILD STØYLEN