Alle er fornøyd med Sosionomtjenesten

99 prosent av brukerne til Sosionomtjenesten føler at problemene de kommer med blir tatt på alvor.

Publisert

Dette kommer frem i en anonym spørreundersøkelse Sosionomtjenesten selv har stått for.

– Det er veldig gledelig at våre brukere er så fornøyd med oss, vi fikk ikke én negativ kommentar, sier sosionom og leder for avdelingen Anne Karine Lie.

Undersøkelsen ble gjort i høst, og 100 av litt over 650 brukere svarte på den.

Tatt på alvor

Tallene er oppsiktsvekkende gode. På spørsmål om en samtale hos sosionomene hjalp til å løse problemene klientene slet med svarer 54 prosent at det hjalp, mens 36 prosent svaret at det delvis hjalp. Ingen svarer at det ikke hjalp, mens ti prosent svarte at de ikke vet.

– Vi spesialiserer oss jo på kunnskap om studentene og studentenes rettigheter, derfor er det mange ting studenter lurer på som de enkelt kan få svar på hos oss, sier Lie.

Hun trekker frem spørsmål om Lånekassen, om sykdom under utdanning og forsinkelser i studier som vanlige problemer. Andre problemer som kan ta tid å løse er emosjonelle problemer eller relasjonsproblemer.

Ikke særlig kjent

Undersøkelsen skulle også kartlegge hvor studentene fikk informasjon om Sosionomtjenesten. De fleste fikk det av venner og bekjente eller fra infomateriell fra Universitetet. 17 prosent fikk vite om dem av annonser i Universitas, mens ingen hadde fått informasjonen fra student.no.

– Det er ikke slik at vi vil ha flere klienter her, men vi ønsker at alle skal vite om oss. At alle som har et problem, eller noe de lurer på kan komme innom oss når det blir aktuelt, sier Lie.

I fjor hadde de 667 klienter som til sammen hadde 1727 henvendelser. Dette er utenom alle telefonhenvendelsene. Det er bare 30 prosent menn som oppsøker tjenesten.

– Jeg tror ikke kvinner har mer problemer, jeg tror bare de er flinkere å spørre om hjelp. Vi merker ellers en liten økning på henvendelser midt i semesteret, jeg tror det er da studentene kjenner trykket fra studiene. Ellers er henvendelsene ganske jevne utover semesteret, sier Lie.

Fortjener pengene

– Dette bekrefter at Sosionomtjenesten fortjener overføringene fra semesteravgiften, sier velferdsansvarlig i Studentparlamentet Finn Olav Haga.

Sosionomtjenesten som ligger under Samskipnaden får 30 kroner fra hver student hvert semester, og overføringen har vært stabil i flere år. Til sammenligning får Universitas 22 kroner, Karrieresenteret 20 kroner og Norsk studentunion 40 kroner.

– Det som er dumt er at Sosionomtjenesten ikke er den tjenesten flest studenter vet om. Jeg tror at det er flere som hadde brukt dem hvis de hadde visst om tjenesten, sier Haga.

Antall studenter som er berørt av et problemområde i 2003

Studieproblemer utover forsinkelse 160