USIKKER ALDERDOM:– Studietiden vil være «tapt tid» i inntjeningen av pensjonspoeng, sier nestleder i Studentenes Landsforbund Anne Marte Klubbenes.

Studenter morgendagens minstepensjonister?

Lang utdanning gir lavere pensjon, ifølge forslaget til nytt pensjonssystem. – Gi pensjonspoeng for studier, foreslår Studentenes Landsforbund.

– Det er galt hvis vi må angre på at vi tok høyere utdanning når vi blir gamle. Pensjonssystemet skal signalisere at det lønner seg å studere, mener nestleder i Studentenes Landsforbund (StL) Anne Marte Klubbenes.

Forslaget til fremtidens pensjonssystem innebærer at den samlede livsinntekten bestemmer pensjonen – ikke de 20 beste inntekstsårene. Pensjonen vil bli lavere for de som kommer senere ut i arbeidslivet fordi de tar høyere utdanning. Forslaget er et foreløpig resultat av arbeidet til Pensjonskommisjonen, som skal utforme reformen av pensjonssystemet.

Studentpensjon

– Vi foreslår at det gis pensjonspoeng for studier for å kompensere for tapet. Norges økonomi er avhengig av en høyt utdannet befolkning, sier Klubbenes.

Fordi Norges høye kunnskapsnivå er et konkurransefortrinn overfor utenlandske bedrifter, mener Klubbenes at Kommisjonens forslag ikke er gjennomtenkt.

– Vi velger å tro at de ikke har vært oppmerksomme på problemet. Studentenes Landsforbund skal minne dem på det, lover Klubbenes.

Pensjonskommisjonens neste forslag til pensjonsreform ventes å komme til høsten.