KAN MÅTTE STENGE:– Inspektørene som var her var redd for smitte blant dyrene, men det har ikke vært sykdom her på over 30 år, forklarer avdelingleder Morten Bronndal.

Biologi bryter forsøksdyrsloven

Dyreavdeling ved Biologi bryter EU-lovverket om hold av viltdyr og forsøksdyr, og må derfor bygge om for over en million.

– Det er mye tull i disse reglene, sier avdelingsleder Morten Bronndal.

Han mener at hele avdelingen må bygges om hvis reglene skal følges. Det vil koste institiuttet halvannen million kroner, forklarer avdelingsleder Bronndal.

Problemet er at dyreavdelingen ikke har skikkelige inndelte soner for rene og urene dyr. Rene dyr er laberatorierotter, mus og kaniner. Dyr som tradisjonelt sett brukes som forsøksdyr. De urene dyrene er villdyr som rev og gaupe, som ofte tas rett inn fra naturen og settes ut igjen etter studering og eventuelt behandling.

Kan måtte stenge

– Reglementet passer ikke for oss, det er basert på hold av tradisjonelle forsøksdyr, ikke ville dyr som biologer jobber med, forklarer Bronndal.

Han har nå fått en utvidet frist til 1. mars med å komme med konkrete forslag til Forsøksdyrsutvalget om hvordan inndelingen skal gjennomføres. Bronndal er avhengig av at Det matematiske fakultet bevilger pengene til ombyggingen.

– I verste tilfelle kan Forsøksdyrsutvalget stenge dørene for oss, sier han.

Tregt svar

Espen Engh i Forsøksdyrutvalget er en av dem som skal godkjenne lokaler som driver med forsøksdyr. Han forteller at på Biologi var det mange ulike typer ville dyr og dyr som var blitt påkjørt. Disse var i samme rom som vanlige forsøksdyr.

– Lokalene var uoversiktelige, og det var vanskelig for inspektørene å få klarhet i hva som faktisk var et dyreforsøk, sier Engh.

Forsøksdyrutvalget kom frem til at inndelingen av avdelingen ikke er hensiktsmessig, og har kommet med pålegg om forbedringer.

– En avklaring fra Universitetet har latt vente på seg, og det har vært nødvendig med purringer og utsatte frister, sier Engh.

Han håper på en snarlig løsning av saken, og vil ikke enda ta noen stilling til spørsmålet om stenging av dyreavdelingen.

Klart i løpet av semesteret

Assisterende fakultetsdirektør Jessica Kathle lover at de skal se på saken og at en avklaring skal være klar før juni 2003.

– Vi har ikke en million her og nå, men vi må se på saken i en større sammenheng, sier Kathle.