Nei til kopiavgift: Studentpolitikerne Kristian Jess og Anette Birkeland er motstandere av den nye avgiften.

Kopiavgift for alle studenter vedtatt

Fra høsten 2003 risikerer du å betale opptil 300 kroner i kopiavift hvert semester. Studentparlamentet vurderer å saksøke Universitetet om ordningen innføres.

Kopiavgiften ble vedtatt med syv mot seks stemmer i Kollegiet tirsdag 3. desember. Kollegiets vedtak om avgiften blir fattet i to trinn. På tirsdag ble det bestemt at avgiften skal innføres, men først til våren bestemmes det hvor stor den skal bli, og hvordan den skal innkreves.

Torsdag 28. november vedtok Studentparlamentet at de vil vurdere å gå til søksmål mot Universitetet i forbindelse med innføringen av kopiavgiften.

– Å gå til søksmål er absolutt siste løsning, men vi er veldig skuffet over at avgiften nå har blitt vedtatt. Hvis det innføres en flat avgift vil vi vurdere å gå til sak, sier leder i Studentparlamentet Torstein Lindstad.

Prinsippsak

Studentrepresentantene i Kollegiet Kristian Jess og Anette Birkeland har jobbet mot innføringen av avgiften, og mener at ledelsen har hatt en dårlig saksbehandling.

– Dette er en prinsippsak som har blitt pakket inn som en del av budsjettbehandlingen, sier Anette Birkeland.

Den andre studentrepresentanten Kristian Jess synes det er problematisk at avgiften skal inkludere utskrifter studentene tar, fordi en flat avgift vil gjøre at enkeltstudenter som skriver ut mye kan påføre andre ekstrautgifter.

– Dette er en ekstraskatt som pålegges studentene. Jeg synes det er overraskende av Universitetet å kreve inn ekstrapenger på denne måten, sier Karita Bekkemellem Orheim (Ap), sekretær i Stortingets utdanningskomité.

Hun vil følge opp saken med spørsmål til utdanningsministeren i Stortingets spørretime.

Særskilt kopiavgift

Mannen bak forslaget om kopiavgift, universitetsdirektør Tor Saglie, mener retningslinjene fra Utdanningsdepartementet gir Universitetet anledning til å kreve inn kopiavgiften. Selv om det allerede selges kopieringskort og kompendier til studentene ønsker han å innføre en særskilt kopiavgift for studentene.

– Problemet er den utdeling av kopier våre vitenskapelige ansatte gjør i forbindelse med undervisning. Vi regner med at det vil bli et økt behov for utdeling av kopier i forbindelse med reformen, sier han.

Saglie sier at utgiftene til kopinoravgiften og driftskostnader i dag beløper seg til cirka 10 millioner i semesteret. Som fratrekk kommer det som selges gjennom kopiutsalget.

– Vi kommer til å utrede ulike innkrevingsmåter før Kollegiet fatter et vedtak til våren, sier universitetsdirektør Tor Saglie.

300 kroner semesteret

I et utkast som ble presentert for Arbeidsutvalget, ledelsen i Studentparlamentet, foreslo Saglie en flat avgift på 300 kroner i semesteret, men han presiserer at det ikke foreligger noe slikt forslag i dag.

– Summen og innkrevingsformen er noe av det som skal utredes. Hvis det skal bli en flat avgift med full inndekning vil det bli cirka 300 kroner, sier Saglie.

– Er det aktuelt for Universitetet å la studentene dekke inn andre kostnader knyttet til undervisningen?

– Nei, dette er utelukkende til disse formålene. Vi har ikke fullmakt til noe annet, sier Saglie.

Kopiavgiften

– Avgiften innføres høsten 2003, og skal dekke utgifter Universitetet har til kopinoravgiften, papirkostnader, trykksverte, vedlikehold av kopimaskiner, administrasjon og utskrifter som studentene får utdelt eller må ta i forbindelse med undervisningen.

– Kopikortet studentene allerede må betale for er ment å dekke de samme kostnadene for kopier til privat bruk, med unntak av Kopinoravgiften.