NSU forbigått i offentlig utvalg: Clemet håndplukket bekjent

Kristin Clemet håndplukket en student hun kjente personlig til å sitte en viktig arbeidsgruppe som skal revidere lovverket om utdanningsinstitusjoner. – Betenkelig, mener jusprofessor.

Publisert

Det var på en OSSE-konferanse i Washington D.C. i juni at utdanningsminister Clemet ble kjent med Monika Hestad, som da deltok som representant for Norsk Studentunion (NSU). I dag er Hestad ikke lenger medlem av organisasjonen. Likevel ble hun håndplukket da Clemet nylig skulle innstille medlemmer til en viktig arbeidsgruppe som skal revidere lovverket for private og offentlige utdanningsinstitusjoner. Dette utvalget vil etter det Universitas erfarer for eksempel kunne bestemme hvilke institusjoner som kan kalle seg universitet.

Verken NSU, Studentenes landsforbund eller Bedriftsøkonomisk Studentersamfund har blitt forespurt om å sitte i utvalget. NSUs leder Kamil Azhar liker ikke at studentene ikke er representert.

– Det er trist at Clemet ikke har kontaktet oss i stedet, slik at vi kunne sende den representanten vi mener er best. Vi ville representert studentene, Hestad representerer nå bare seg selv, sier Azhar til Universitas.

Han og NSU har nå sendt et brev til Utdanningsdepartementet for å prøve å få med en ekstra representant før utvalgets endelige sammensetning vedtas i statsråd på fredag.

– Vi oppfatter dette som et løftebrudd. Departementet står helt fritt til å velge sammensetningen av sine utvalg. Men de har tidligere lovet studentorganisasjonene representanter i slike utvalg, sier Azhar.

– Ikke særlig lurt

– Dersom den eneste studenten i utvalget bare representerer seg selv, er det ikke i samsvar med norsk tradisjon. Og det høres ikke særlig lurt ut heller, sier professor i offentlig rett Henning Jakhelln.

– Den studenten som oppnevnes på denne måten vil ikke ha en organisasjon i ryggen som hun kan drøfte ting med, og vil dermed bli stående veldig alene, forklarer Jakhelln.

Han peker på at selv om det ikke finnes noen lover for dette, er tradisjonen relativt klar: Offentlige utvalg består av folk som representerer en gruppe ved å ha organisasjoner i ryggen.

– I tillegg kan det være vanlig med en eller to enkeltstående personer. Men i dette tilfellet blir den enkeltstående personen studentenes eneste representant. Det høres ikke lurt ut, sier Jakhelln.

Ingen kommentar fra Clemet

– Jeg ønsker ikke å kommentere sammensetningen av utvalget før det er endelig vedtatt, sier statssekretær i Utdanningsdepartementet Bjørn Haugstad gjennom sin informasjonsmedarbeider. Heller ikke utdanningsminister Kristin Clemet ønsker å gi noen kommentar.

Studenten som skal sitte i utvalget, Monika Hestad, ønsker ikke å kommentere saken før hun er formelt valgt. Hun bekrefter likevel at hun vil stille dersom hun er ønsket.

Norsk Studentunion (NSU):

NSU er Norges største interesseorganisasjon for studenter og representerer nesten 65 000 studenter ved universiteter og vitenskapelige høyskoler. NSU har lokallag ved Universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø, dessuten ved Handelshøgskolen i Bergen, Landbrukshøgskolen på Ås og 6 høgskoler i Oslo