– all e-post slettet

Etter en serverkrasj mistet 8500 brukere til Student.no all lagret e-post og alle e-postadresser.

– Jeg føler det som et tyveri. De har stjålet mange av mine eiendeler. Det var som å komme hjem til hybelen og alt er borte. Jeg stoler på at det brukes en sikker lagringsmetode for e-post. Hvis jeg ikke hadde gjort det, ville jeg i det minste hatt utskrift av informasjonen, sier Anniken Cecilie Larsen.

Larsen, som er hovedfagsstudent i religionshistorie, er en av de som har brukt Student.no aktivt. På sitt hjemmeområde hadde hun i tillegg til e-post også lagret notater fra et obligatorisk oppgaveseminar.

Fortsatt problemer

Det var en datatabell som kobler innholdet på maskinene med e-postbrukernes konto som ble ødelagt. Student.no har hatt mange oppstartsproblemer siden starten i august 2002. Rekrutteringen til nettstedet har gått tregt, men i forrige uke ble det sendt ut en pressemelding om at Student.no snart hadde 10 000 brukere. Det ble ikke opplyst om at over 8000 av disse har mistet all e-post som var lagret før 29. oktober.

– Organizer.net som leverer e-posttjenesten til oss har opprettet brukerkontoene på nytt, men det er ukjent hvor mange som har brukt e-posten aktivt og dermed tapt informasjon, sier daglig leder i Student.no Eirikur Ingolfsson.

I forhold til at det er 8500 registrerte brukere har det vært lite klager på e-postmangelen, kun noen titalls henvendelser.

Feilinformert

31. oktober fikk Larsen en e-post som fortalte om problemet, med beskjed om «Dessverre har dette medført at tidligere mail er tapt for en del av våre brukere».

– 5. november sendte jeg en e-post hvor jeg sa at det er totalt uakseptabelt at alt som var lagret er borte. Samtidig bad jeg om å få tilbake den lagrede informasjonen, sier Larsen.

Ingolfsson forklarer at den lagrede informasjonen har blitt overskrevet, og back-up nyere enn 15. september er også overskrevet. Det som er lagret før denne datoen er mulig å redde, forklarer han.

– De har ikke fortalt meg at noe kan reddes, sier Larsen.

Ingolfsson beklager at hun har fått feil informasjon.

– Etter krasjet fikk vi beskjed av Organizer.net at det ikke gikk å redde lagret data. Det er først i den senere tid at vi har fått vite at det er mulig identifisere e-post ved å søke etter nøkkelord, sier Ingolfsson.

– Kan dere forsikre brukerne deres om at dette ikke vil skje igjen?

– Vi kan i hvert fall si at hele e-postsystemet er flyttet til et større og mer driftssikkert miljø, med bedre back-uprutiner. Men en kan aldri garantere at ingenting vil skje i fremtiden, avslutter Ingolfsson.