FULLT: Det er stor mangel på lesesalsplasser i eksamensperioden.

(knallhard) kamp om lesesalsplassene

Det er stappfullt på UB hver eneste dag i eksamensperioden. Studenter fra de private høgskolene kan likevel ikke nektes adgang.

– Jeg kom for sent til å få lesesalsplass i dag. Jeg har hørt at man bør være her før ni for å sikre seg plass, sier matematikkstudent Janne Christensen, som leser til eksamen i en av bibliotekets sofaer.

Christensen har ikke lyktes i å finne plass på noen annen lesesal på grunn av eksamensavvikling. Hun tror noe av grunnen til at det er fullere på lesesalene i år, kan komme av at det er flere ex.phil.-studenter.

– Nå er det heldigvis ex.phil.-eksamen klokken ett, da blir det sikkert en ledig plass, sier Christensen optimistisk.

Åpent for alle

– Vi er et statlig bibliotek og derfor åpent for alle, sier overbibliotekar Arne Jacobsson.

Ansatte og studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) er såkalte primærbrukere med flere rettigheter enn brukere som ikke er tilknyttet Universitetet. Dette gjelder imidlertid ikke bruk av leseplasser. Jacobsen mener mangelen på lesesalsplasser derfor er et problem for Universitet.

– Men det er sikkert ledige plasser på noen av de 32 andre bibliotekene tilknyttet Universitetsbiblioteket (UB), sier Jacobsson.

Han kan ikke komme med noen konkrete tips på hvor sjansen er størst for å finne lesesalsplass, men viser til UB sine hjemmesider.

Reformen løser problemet

– Vi har et problem med lesesalsplasser i eksamenstiden fordi vi er avhengige av å bruke lesesalene til eksamensavvikling, sier leder av Studie- og forskningsadministrativ avdeling Toril Johansson.

Hun tror mye av problemet vil løses ved innføringen av utdanningsreformen som legger mindre vekt på de store avsluttende eksamenene. Johansson legger til at det ellers i semesteret er stor overkapasitet på lesesalsplasser.

– Vi har utført lesesalstellinger som har vist at opp til 90 prosent av plassene har vært ledige, sier Johansson.