Kaster dyre kulisser

Teatergruppene på studenthuset Chateau Neuf ødelegger kulisser for opptil 12 000 kroner etter endt turné. Det finnes nemlig ikke lagringsplass på studenthuset.

Publisert

For hver ny oppsetning teateret arrangerer må nye kulisser kjøpes inn, pusses opp for å brukes til stykket. Etterpå går de rett i søppelet.

– Dette er selvfølgelig dyrt for oss, men Studentersamfundet har rett og slett ikke plass, sier teaterleder Therese Bøhn.

Mellom 10 000 og 12 000 kroner bruker de forskjellige gruppene til kulisser for hver oppsetting. Det er vanlig med mellom fire og seks oppsetninger i året.

– Det er jo ikke en selvfølge at neste teatergruppe trenger de samme kulissene. Men hadde vi hatt et rom der vi kunne oppbevart kulissene kunne andre grupper på sikt lånt disse til lignende bakgrunner. Slik kunne vi nok spart litt penger, sier Bøhm.

Går akkurat opp

Studentteateret har ofte et stramt budsjett. Målet er å gå i null, og med få besøkende på et stykke kan det gå ut over den neste oppsetningen.

På oppsetningen Før jeg går, som ble avsluttet i helgen, kom det over 300 besøkende. Likevel er det ikke sikkert at forestillingen går i pluss.

– Vi tapte to forestillinger på grunn av sykdom, så vi vet ikke helt hvordan det endelige tallet blir, sier produksjonsleder Ann-Cathrin Bjerke.

Ingen endring

Teatergruppen har nå innfunnet seg med situasjonen, og er fornøyde så lenge de har rom til kostymer og rekvisita.

– Studentersamfundet har bare ikke flere rom der vi kan stable vekk kulissene våre. De få de har tilgjengelig har andre studentaktiviteter fått. Vi har ikke lyst å kjempe for å kaste andre grupper ut av huset akkurat, sier Ann-Cathrin.