Her har vi en bildetekst

Lånekassen ser deg

Lånekassen skal fremover sjekke alle studenters inntekt. I høst kan du tjene maks 40 000 kroner.

Mens Lånekassen før foretok stikkprøver for å avsløre juksere, skal de nå sjekke alle studenters inntekt med tall fra likningskontoret. Studenter som har tjent for mye det siste året, får da omgjort hele eller deler av stipendet til lån.

Fra neste år av kan studenter tjene inntil 100 000 kroner i året for å få fullt lån og stipend. Men siden Lånekassens reformer ble gjennomført denne sommeren, er maks inntjening denne høsten 40 000 kroner, noe informasjonssjef i Lånekassen Wenche Merli mener det er informert godt om.

– Blant annet ved brosjyrer og vedlegg til låneslippen, sier Merli.

Velferdsansvarlig Kristin Steen i Norsk studentunion er ikke helt enig i at informasjonen har vært god.

– Uansett kan det lønne seg å ta vare på lønnsslippene fra i sommer som dokumentasjon, siden sommeren 2002 var den siste man kunne tjene så mye man ville, sier Steen.

Lånekassen skal også motta eksamensinformasjon fra lærestedene. Står man til eksamen, får man også mer i stipend. Tallene fra likningsmyndighetene og lærestedene skal behandles elektronisk, og vil ifølge Merli ikke medføre økte kostnader for Lånekassen. Kristin Steen mener ordningen med ettersjekk av alle er positiv.

– Det forhindrer at studenter i utdanning plutselig må betale masse penger på en gang, dersom de blir tatt for juks. Det er også bra at Lånekassen skal sjekke alle, slik at ingen går rundt og tror de kan jukse, sier hun.