NY PARLAMENTSLEDER? Ingrid Stranger–Thorsen håper at Fakultetslistene nominerer henne som kandidat til ledervervet i Studentparlamentet.

Kan bli neste års studentsparlamentsleder

Ingrid Stranger-Thorsen fra HF-lista kan ble neste års leder av Studentparlamentet. Mens Torgeir Tofte Jørgensen fra Moderat Gruppe og Silje Winther fra Sosialdemokratene kan bli de to kollegierepresentantene.

Kilder fra Studentparlamentet forteller Universitas at dette er tre selvsagte navn til neste års Arbeidsutvalg (AU). AU fungerer som Studentparlamentets regjering, og består av seks fast ansatte som har å oppgave å utføre parlamentets politikk.

– Jeg kan bekrefte at jeg stiller meg til disposisjon som kandidat. Men jeg kan ikke gå ut med noen valgkamputspill ennå, sier Ingrid Stranger-Thorsen, som i dag er leder for informasjonskomiteen i Studentparlamentet.

Denne uken presenterer fraksjonene i Studentparlamentet kandidatene sine for hverandre, og starter forhandlingene om hvem som kommer til å stille til valg den 5. desember. Da skal 60 verv fordeles på alle råd og utvalg ved Universitetet som består av valgte representanter.

– Uoversiktlig

– Det er foreløpig veldig uoversiktlig, men jeg håper at fraksjonen min nominerer meg til valg, sier Stranger-Thorsen.

I likhet med Finn Olav Haga stiller hun for Fakultetslistene. Haga kommer trolig til å stille som kandidat til velferdsansvarlig-vervet i Studentparlamentet.

Universitas har også fått vite at Moderat gruppe velger nestleder Torgeir Tofte Jørgensen og Sven Tore Relling som kandidater for henholdsvis verv som kollegierepresentant og velferdssansvarlig.

Nasjonalt- og internasjonalt ansvarlig i Arbeidsutvalget i Studentparlamentet Anders Worren kan bekrefte at Sosialdemokratene har to kandidater til kollegierepresentant-vervet: Magnus Worren og Silje Winther. Ingen av kandidatene vil bekrefte spekulasjonene, bortsett fra Ingrid Stranger-Thorsen og Finn Olav Haga. Sven Tore Relling var ikke tilgjengelig på telefon.