SiO følger ikke offentlige arkivregler

Publisert

For å sikre kvaliteten på arkivene kan riksarkivaren pålegge private institusjoner som mottar offentlig støtte å følge reglene for offentlig arkivering.

I 2001 sendte Riksarkivet et brev blant annet til statsarkivet i Trondheim og samskipnaden på Høgskolen i Nesna med pålegg til samtlige studentskipnader i Norge om å følge offentlige arkivregler. Dette pålegget var imidlertid kun basert på en vurdering av samskipnaden i Nesna, og kom aldri de andre samskipnadene i hende.

– Dette er en saksbehandling vi ikke er så veldig fornøyd med. Vi vurderer derfor saken på nytt, sier avdelingsdirektør i Riksarkivet Ivar Fonnes.

Ett av vilkårene for at Riksarkivet kan gripe inn i arkivrutinene er at det offentlige tilskuddet er viktig for institusjonen.

– Bare 0,7 prosent av inntektene våre er offentlige tilskudd, dermed faller ikke SiO innunder disse vilkårene, sier administrerende direktør i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) Lisbeth Dyrberg.

– Hvordan vil SiO reagere dersom dere pålegges å følge arkivloven?

– Vi vil beklage dette sterkt, ettersom det dermed blir behov for å bruke av studentenes penger til enda flere administrativt ansatte. Dette er ingen verdiskapning, men unødvendig bruk av studentenes midler, sier Dyrberg.

Hun understreker at SiO likevel vil følge de regler som blir pålagt dem.