PRINTERPROBLEMER: Dataviruset «Bugbear» får printeren til å spy ut kodede ark.

Plagsomme bjørner

Om printeren kaster opp papir med uforståelige koder, har du sannsynligvis fått en bjørn i maskinen. Viruset «Bugbear» har skapt hodebry på Universitetet.

– En frustrasjon! Mange av våre skrivere ble ofre. Slik oppsummerer IT-ansvarlig ved odontologisk fakultet, Shanthan Navaratnam, viruset «Bugbear». Den siste tiden har nemlig printere over hele universitetet blitt rammet av viruset.

– Papirskuffene på alle printerne ble tømt, sier Navaratnam.

Han sier det ikke bare er odontologisk fakultet som har lidd under de herjende bjørnene. Mange fakulteter har vært i samme situasjon, men i følge Are Garnåsjordet ved USIT, er det nå en måned siden viruset skapte størst hodebry.

– Viruset kan være her ennå, men vi har ikke funnet noe de siste 14 dagene, sier Garnåsjordet. Han sier universitetets maskiner scannes kontinuerlig på leting etter virus.

Men om man ikke har et oppdatert antivirusprogram ...

– Har man et problem, sier Shanthan Navaratnam.

Kristian Ridder-Nielsen (foto)