Samfunnsvitenskapelig pilot

Veilederne skal veiledes

Universitetet innrømmer at studieveiledningen er for dårlig, og skal nå kurse veilederne. – Dette burde vært satt i gang før utdanningsreformen, sier studentparlamentsleder Torstein Lindstad.

Publisert

– Det er godt dokumentert at et av våre svakere punkter er studieveiledning, og det må vi forbedre for å lykkes med studiereformen. Vi må unngå at veilederrollen spres ut i små brøker på mange stillinger, sier avdelingsdirektør for Studie- og forskningsadministrativ avdeling Toril Johansson.

Johansson ble tirsdag utnevnt til leder for styringsgruppen på veiledningsprosjektet.

Studentparlamentsleder Lindstad sitter også i styringsgruppen.

– Veiledning er viktig hvis man skal få økt gjennomstrømningen av studenter. Dette er en hovedprioritering i forhold til pengebruk på utdanningsreformen, sier Lindstad

1,35 millioner til gjennomføring

Universitetet har leid inn lederutviklingsfirmaet Aspire for å gi kurs som kan føre til profesjonalisering av studieveiledning og informasjonsarbeid.

Prosjektet tar utgangspunkt i en oppgave skrevet av studenter ved Prosjektforum høsten 2001. Her kommer det frem at studieveilederne ønsker mer opplæring, flere felles retningslinjer og et bedre nettverk veilederne imellom. 11 av 19 studieveiledere på fakultetsnivå hadde aldri deltatt på noen form for studieveiledningskurs.

– Min eneste innvending er at prosjektet burde vært satt i gang allerede i mars, sier parlamentleder Lindstad.

– Jeg tror ikke vi har blitt så forsinket. Vi har jobbet med et pilotprosjektet på SV og vi måtte vente på budsjettmidler og på at prosjektet måtte ut på anbudsrunde, svarer Johansson.

– Kunne ikke fagmiljøet ved Pedagogikk gjort denne jobben?

– Pedagogikkmiljøet har fullt opp med oppgaver allerede i forhold til reformarbeidet. Dessuten mener vi det er viktig med et blikk utenfra, sier Johansson.

Prosjektet har 600 000 kroner å rutte med i høst og på kollegiemøtet tirsdag ble det sikret 750 000 kroner til gjennomføring neste år.

– Ikke kontroll over reformen

– Har Universitetet kontroll over reformen?

– Nei. Kvalitetssikring har blitt tilsidesatt, arbeidet med studentenes arbeidsmiljø har kommet veldig kort og ledelsen ved UiO sier at de ikke har tid til å prioritere innholdsdelen av reformen, sier Lindstad

– Vi har rimelig kontroll, men dette er den største utdanningsreformen i Norge noensinne. Innholdsdelen jobber fagmiljøene med, men både kvalitetssikring og arbeidsmiljø skulle vi gjerne ha kommet lenger med. Vi jobber med å sette ned et utvalg for kvalitetssikring som skal være på plass i løpet av få dager, svarer Johansson.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet har nylig startet et pilotprosjekt innen veiledningsprosjektet.

– Vi merker et veldig trykk fra studenter som har behov for veiledning i forbindelse med utdanningsreformen, sier leder Trond Trondal ved SV-infosenter.

Trondal har deltatt på workshop i regi av lederutviklingsfirmaet Aspire.

– Vi fikk frem hvilke kompetansebehov vi har i forhold til informasjon og veiledning. Blant annet har vi stort behov for trening av veiledere i selve veiledningssituasjonen, sier Trondal.

– Prioriterer faglig ansatte sine veiledningsoppgaver?

– Det er en utfordring at veiledning konkurrerer med andre arbeidsoppgaver som saksbehandling. Vi har nå opptil flere ukers ventetid for studenter som ønsker veiledning. Men ofte trenger ikke studentene å vente, de kan få svarene de trenger fra SV-infosenter, sier Trondal.