Mistet et halvt års arbeid

Paraguay: Ingunn Eidhamar mistet et halvt års arbeid i Paraguay da universitetet uten varsel flyttet arbeidsplassen hennes. Nå går hun til sak. Hun var godt i gang med hovedfagsoppgaven i spansk i fjor sommer. På den lille hovedfagslesesalen, bak låst dør, lå notatene om et ukjent kapittel av verdenshistorien; Paraguays isolasjonspolitikk i 1850-årene og den påfølgende krigen mot Argentina og Brasil. Det historiske materialet hadde Ingunn Eidhamar egenhendig spadd frem fra statsarkivene i Paraguay, tilsammen et halvt års intensivt arbeid på andre siden av jordkloden. I august i fjor, mens Eidhamar var bortreist, ble arbeidsplassen hennes tømt og flyttet. Notatene fra Paraguay dukket aldri opp sammen med resten av flyttelasset, skriver Bergens Tidende, ifølge Nettavisen. Trolig ble papirene kvernet allerede onsdag den samme uken. Universitetet i Bergen innrømmer at de ikke hadde hengt opp noen beskjed om flyttingen på døra til salen. Men de sier at de hadde sendt skriftlig varsel på våren om at lesesalen skulle flyttes i løpet av sommeren. Eidhamar går nå til sak for å få erstatning. Møter med universitetet og siden departementet førte ikke frem. I februar skal Oslo tingrett ta stilling til striden rundt de forsvunne Paraguay-notatene.