Må flytte fra Turnhallen

Universitetsidretten har ikke fått fornyet leiekontrakten på Turnhallen i Oslo sentrum. 1500 brukere i sentrum kan miste treningstilbudet.

Publisert

Leiekontrakten Universitetsidretten har på Turnhallen utløper 31. desember neste år. Innen den tid må nye lokaler fremskaffes hvis treningstilbudet i sentrum skal opprettholdes.

– Det et sterkt behov for et treningstilbud i sentrum, og vi ønsker å utvide treningstilbudet utover det vi i dag har i Turnhallen, sier direktør i Universitetsidretten Asbjørn Amundsen.

Derfor er Universitetsidretten nå ute og forhandler om priser for alternativer til nye lokaler. Amundsen håper å fremme et forslag til leiekontrakt på et nytt lokale før jul til behandling i styret i Studentsamskipnaden i Oslo.

Han vil ikke kommentere hvilke alternativer det jobbes med, men etter det Universitas erfarer er det to lokaler som er blinket ut som mest aktuelle erstatninger for Turnhallen. Dette skal være det tidligere Telenor/Exporama-bygningen i krysset Pilestredet/Universitetsgaten og et lokale i nærheten av Deichmanske bibliotek.

Trenger støtte fra UiO

Universitetsidretten mottar i dag vel to millioner årlig i støtte fra Universitet for å dekke leieutgiftene i Turnhallen.

– Spørsmålet om driftsstøtte til et erstatningslokale for Turnhallen er en budsjettsak for 2004. Vi har imidlertid gitt positive signaler om videreføringer av støtten, under den forutsetning at leieutgiftene holder seg innenfor dagens rammer, sier Universitetsdirektør Tor Saglie.

Amundsen tror ikke det er nødvendig med økning i støtten fra

Universitetet.

– Vi jobber ut fra den forutsetning at de nye lokalene vil trekke til seg flere

brukere, og at prosjektet ikke skal være avhengig av økt støtte fra Universitetet eller semesteravgiften.

Leder av hovedstyret i Studentsamksipnaden i Oslo May Kristin Fønnebø er også optimistisk med tanke på å finne en erstatning for Turnhallen.

– Vi vil strekke oss langt for å opprettholde treningstilbudet i sentrum, og har flere konkrete alternativer til lokaler, sier hun.