Massiv kritikk mot fjerning av reisestipendet

## 4200 studenter har til nå skrevet under på et opprop mot kuttet.

## Lånekassen mener forslaget hinder lik rett til lik utdanning.

– At 4200 har skrevet under på to uker viser tydelig at saken engasjerer studentene, sier leder av Norsk medisinstudentforening Øyvind Østerås.

Østerås startet underskriftskampanjen mot regjeringens forslag for to uker siden, og fikk etter kort tid med seg både Norsk studentunion (NSU), Studentenes landsforbund (StL) og organisasjonen for norske studenter i utlandet (ANSA) for å fremme oppropet.

NSU-leder Kamil Azhar håper regjeringen i løpet av budsjettforhandlingene vil gå tilbake på forslaget og beholde reisestipendet.

– Skjer ikke det vil vi innen et par ukers tid sannsynligvis ha opp mot 10 000 underskrifter vi kan gå til Stortinget med. Underskriftene er et tydelig signal på hva studentene mener om regjeringens forslag, sier Azhar, som oppfordrer alle studenter til å gå inn på nettstedet reisestipendet.no for å si sin mening.

Uvanlig fra Lånekassen

Vanligvis kommer ikke styret i Lånekassen med uttalelser om statsbudsjettet, men i år mente de et unntak var nødvendig og sendte derfor et brev til Utdanningsdepartementet der de beklager forslaget om fjerning av reisestipendet.

– Vi i styret ønsker ikke å delta i den politiske debatten, men akkurat det med reisestipend synes vi skilte seg litt ut, ettersom det er lovfestet i Lånekassens formålsparagraf at studenter skal ha lik rett til lik utdanning uavhengig av geografiske avstander, sier nestleder i Lånekassens styre Tine Sundtoft.

I likhet med medisinstudentene, NSU, StL og ANSA mener styret i Lånekassen at reisetipendet er et godt virkemiddel for å oppnå målet om lik rett til lik utdanning, og frykter at mange studenter av økonomiske årsaker nå vil velge å studere nær hjemstedet.