Fra B til stryk

Trondheim: Psykologistudent Inga Karoline Bjørge fikk B på eksamen, og klagde for å ha mulighet til å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi. Da hun fikk oppgaven tilbake, hadde sensorene strøket henne, melder Under Dusken, internmagasinet for Studentersamfundet i Trondheim. – Litt sprik i karaktergivningen må man vel regne med, men B til F, det er bare latterlig, mener Bjørge. Begrunnelsen var basert på at hun hadde avgrenset seg fra et tema som var for uvesentlig til at oppgaven kunne få bestått.

– Det er underlig at fire sensorer i samme fag kan ha så forskjellig oppfatning av hva som er vesentlig, vi kunne like gjerne spilt Lotto, sier hun oppgitt. – Slik skal ikke skje. Dette er et uheldig utslag av den mest uheldige siden med eksamensformen, innrømmer førsteamanuensis Hroar Klempe ved Psykologisk institutt ved NTNU. Klempe kan imidlertid fortelle at innføringen av kvalitetsreformen sannsynligvis vil innebære flervalgseksamener samt semesteroppgaver som gis bestått eller ikke bestått. På denne måten håper Psykologisk institutt å få bukt med problemene. Nå har Inga Karoline Bjørge benyttet seg av den ene klagemuligheten hun har, og F-en hun fikk av de siste sensorene vil bli stående. Hun er allerede i gang med grunnfaget for andre gang.