NTNU vil inn i Norsk studentunion

NTNU i Trondheim vil trolig søke medlemskap i Norsk studentunion (NSU). NSU kan dermed bli den største studentorganisasjonen i Norge.

Publisert

– NTNU har vært gratispassasjerer i NSU siden de meldte seg ut i 1998. De har nytt godt av kollektivrabatt og høyere stipendandel som vi har fått gjennomslag for. Det er bra de nå vil bli medlem igjen, sier leder i NSU Kamil Azhar.

Studenttinget i Trondheim vil nå at NTNU skal bli medlem i NSU, og anbefaler studentene å stemme ja til medlemskap ved avstemningen i november.

– Hva vil medlemskapet bety for NSU?

– Vi vil få større legitimitet og mer penger. Men medlemskapet vil bety mest for NTNU selv, sier Azhar.

Et lokallag ved NTNU kan bli en realitet fra nyttår, og blir et av de tre største i NSU, ved siden av Bergen og Oslo. NSU vil få over 600 000 kroner i medlemsavgift fra Trondheimsstudentene.

Leder av Studenttinget i Trondheim Christian Fjellstad mener tidspunktet for innmelding i NSU er gunstig.

– NSU skal gjennomføre en del endringer både politisk og i organisatorisk.Ved å melde oss inn nå kan vi være med å forme organisasjonen slik vi ønsker, sier leder av Studenttinget i Trondheim Christian Fjellstad.

I NSU vil han kjempe for større rekruttering til realfagsstudier, og for en helhetlig politikk når gjelder profesjonsstudiene.

– Dette er viktig for oss ettersom 40 prosent av studentene her går på profesjonsutdanning for å bli sivilingeniører, sier Fjellstad.

– Er det sant at dere har vært gratispassasjerer de siste fire årene?

– Vi har ikke bidratt til fellesskapet slik de andre studentorganisasjonene har gjort, innrømmer Fjellstad.