Lønnsomt å være fra Oslo

Utenlandsstudenter fra distriktene må nå betale nesten halvparten av hjemreisen selv mens utenlandsstudenter fra Oslo får hele reisen dekket.

Publisert

– Jeg frykter at dette vil føre til at færre studenter fra distriktene tør å ta en utdannelse i utlandet. Det burde være fagtilbudet og ikke oppvekstregion som avgjør hvor man velger å studere, sier president i ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) Aleksander Askeland.

For en utenlandsstudent i London med hjemstedsadresse i Tromsø koster det 3330 kroner tur-retur å reise hjem i juleferien. For en London-student med familien i Oslo koster hjemreisen 1600 kroner. Dermed betaler utenlandsstudenten fra Tromsø 1730 kroner mer enn utenlandsstudenten fra Oslo.

Latterlig

Susanne Vinje (23) er fra Kristiansund og studerer International Business ved Maastricht University i Nederland. På telefon fra Maastricht raser hun mot forslaget fra regjeringen, som hun finner både latterlig og forferdelig.

– Dette er forskjellsbehandling. Jeg har opplevd å måtte betale 2800 kroner fra Oslo til Kristiansund, og det er like mye som det koster fra Nederland til Oslo, sier en frustrert Vinje.

Når Lånekassen ikke lengre dekker innenlandsreiser, blir det dobbelt så dyrt for Vinje som for en student fra hovedstaden å komme seg hjem.

– Virkningen av å avvikle reisestipendet vil selvsagt bli størst for dem som har lang reisevei mellom hjemsted og lærested, sier utdanningsminister Kristin Clemet.

Hun understreker at regjeringen mener avviklingen av reisestipendet er forsvarlig, dels på grunn av den generelle bedringen i studiefinansieringen, dels på grunn av et bedre utbygd utdanningstilbud i distriktene.

Jubler over kuttet

Formann i Høyres studentforening i Bergen Magnus Jensen er svært fornøyd med bortfallet av reisestipendet. Jensen og Høyres studentforbund sentralt mener reisestipendet representerer et formyndergrep som inviterer studentene til ikke å melde flytting.

– Hvorfor skal staten betale deg for å flytte? Reisestipendordningen bidrar til at man ser på studentene på som små barn som er nødt til å forlate foreldrene for å kunne studere.Vi mener det er den totale støttesummen som må økes for at valgmulighetene skal bli reelle, og ikke øremerkede stipender. Det vi gjør når vi jubler over bortfallet av stipendet er å se studenter som voksne mennesker som fortjener en reell «lønnsvekst» uavhengig av foreldrenes hjemsted, sier Jensen.