Studenter må betale for kopier

Fra neste år risikerer studentene å måtte betale opp til 290 kroner hver i ekstra kopiavgifter.

Publisert

Universitetet betaler årlig drøye ni millioner kroner til Kopinor for studentenes kopier av opphavsrettslig beskyttet materiale. Universitetsdirektør Tor Saglie ønsker nå at studentene skal betale mer av disse pengene selv.

– Dette er reelt sett en innføring av papirpenger, som folk kjenner fra videregående skole, sier Saglie.

På videregående skoler har det skapt debatt at elevene hver høst må betale mellom 150 og 500 kroner i papirpenger.

– Men studentene betaler for kopikort allerede?

– Inntektene fra kopikortet går til Universitetet og postkontoret, og brukes til å dekke papir- og driftskostnader, sier Saglie.

Uklart beløp

Kopinor har ligget i harde forhandlinger med Universitet- og høyskolerådet om en ny avtale, etter at den forrige avtalen utløp 30. juni. I den nye avtalen beregnes det årlige vederlaget per student ved universitet og vitenskapelige høgskoler til 290,20 kr.

– Foreløpig kan jeg ikke si hvor høy avgiften blir, eller hvordan den skal innkreves. Forslaget til ny ordning vil bli fremmet i forbindelse med budsjettet for Universitetet som legges frem neste år, sier Saglie.

Skeptiske

Studentrepresentantene i Kollegiet, Kristian Jess og Annette Birkeland, er skeptiske til økte kopiutgifter for studentene.

– Foreløpig vet vi ikke om det er et så stort problem som universitetsdirektøren skal ha det til, sier Annette Birkeland.

Hun ønsker en prøveperiode for å vurdere hvor store utgifter Universitetet faktisk har til utdeling av rettighetsbeskyttet materiale.

– Så lenge det er betaling for reell bruk er det greit, men en flat avgift for alle studenter er jeg svært negativ til. Det vil bare bli en ekstra studentskatt, sier Kristian Jess.

Kopiavgiften:

Kopinor er en interesseorganisasjon som arbeider for å sikre rettighetshavere inntekter ved kopi av deres verk.

Kopiavgiften skal dekke kopier av opphavsrettslig beskyttet materiale studentene selv tar og får utdelt.

Det er strid mellom Kopinor og UiO om hvorvidt utskrifter fra Internett skal omfattes.

Papirpengene vil komme i form av en type gebyr, og ikke kreves inn gjennom semesteravgiften.