Fastfood til studentene

Studentkafeene AS ønsker å bygge kafé i Frederikkebygningen.

– Vi vil satse på middelhavsmat og fastfood, sier direktør i Studentkafeene Hans-Jul Mikkelsen.

Det er ennå usikkert om Universitetet vil bevilge penger til den nye kafeen. Direktør i Studentkafeene Hans-Jul Mikkelsen ser imidlertid lyst på muligheten for et nytt kaféprosjekt.

– Skissene er klare, og alle virker positive, sier han.

Dermed blir universitaslokalene trolig erstattet av stekeos og kaffebønner når redaksjonen flytter til C-blokken ved Eilert Sundts hus ved årsskiftet.

Promenade

Mikkelsen har sansen for det italienske kaféliv – Frederikkeplassen kan bli til «Piazza Frederikke», med caffe latte og pastaretter under en lun parasoll.

– Frederikkeplassen er en av de fineste plassene i Oslo. Derfor ønsker vi å sette noen av bordene utendørs, forteller Mikkelsen, og refererer til suksessen med uteserveringen utenfor UB.

– Lunsj i snøstorm og 20 minusgrader?

– Nei, om vinteren har vi tenkt til å sette noen av bordene inn i gangen. På den måten får vi en slags promenadegate i Frederikkebygningen, forklarer Mikkelsen.

Mindre fett

Han ønsker at Studentkafeene skal følge med i utviklingen av studentenes matvaner, og tror de scorer høyt på å servere middelhavsmat. I tillegg vil de satse på en egen avdeling med fastfood.

– Jeg tror at studentene ønsker å ta med seg maten, noe som er vanskelig i kantinene, sier Mikkelsen.

– Men pølser og hamburgere er jo ikke så sunt?

– Det er mindre fett i våre hamburgere enn i kjøttkakene til mor, mener Mikkelsen.