Kniven på strupen for Studenterhytta

Får ikke Studenterhytta økonomisk hjelp fra Universitetet, må hytta selges.

Per i dag sliter Studenterhytta med et underskudd på 100 000 kroner. Daglig leder i Oslostudentenes idrettsklubb (OSI) Bård Andresen håper nå at universitetsledelsen kan rekke dem en hjelpende hånd.

– Dette er siste mulighet til å opprettholde driften av hytta, sier Andresen.

Får han ikke midler, må OSI selge hytta.

– Alternativet vil være å ta opp et banklån for å dekke underskudd og vedlikehold, til salg av hytta går i orden, sier han.

Totalt ligger besøkstallet til hytta på 5000 per år.

Drastisk kutt i velferdstilbudet

OSI har tidligere mottatt vedlikeholdstilskudd fra Studentsamskipnaden (SiO), men dette ble kuttet høsten 2000. SiO krevde da en ny driftsmodell.

Styreleder i SiO May Kristin Fønnebø sier at SiO ikke legger føringer på hva universitetsledelsen bør gjøre med saken, men at det velferdstilbudet Studenterhytta representerer, ikke er tilstrekkelig for å motta driftsmidler utover andelen de får fra Fellesrådet for studenthyttene.

Trist med nedleggelse

– Det var en sørgelig nyhet, sier Eli Zwaig Kolstad.

Ved oppstarten til historie grunnfag høsten 2000 var hun med på fagseminaret på Studenterhytta.

– Det er en av de beste opplevelsene jeg har hatt, det var et bra faglig arrangement med god atmosfære.

Kolstad håper at universitetsledelsen tar seg råd til støtte OSI med driften av hytta, men tror det kan bli vanskelig å finne midler som ikke går utover andre faglige tilbud.

Rektor Arild Underdal har mottatt appellen, men vil foreløpig ikke kommentere saken.