Clemet trosser økonområd

Skolepenger på universitetene, stipend bare til de fattige og mer likhet mellom BI og UiO anbefaler OECD. Utdanningsminister Kristin Clemet sier nei! nei! og ja!

Publisert

Studiestøtten skal verken opp eller ned i nærmeste fremtid. BI og UiO skal få likere økonomiske vilkår, og flere unge skal sluses inn på korte fagutdanninger i stedet for på universitetene. Det ønsker utdanningsminister Kristin Clemet.

Anbefaler stipendkutt

– Vi har ingen planer om å innføre gebyrer på universiteter og høgskoler eller ytterligere behovsprøving av studiestøtten, lover utdanningsminister Kristin Clemet.

Dette til tross for at Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) nettopp anbefalt disse tiltakene i sin norgesrapport. De anbefaler blant annet å innføre skolepenger på universitetene, og å begrense stipendene til å gjelde de dårligere stilte studentene.

Når OECD taler, lytter den økonomiske jungelen, organisasjonen som består av de 21 rikeste I-landene gir jevnlig anbefalinger om landenes økonomiske politikk.

– Vil rådene fra OECD gjøre det vanskeligere for studentene å få økt stipend og studielån ytterligere?

– Nå har vi jo nådd et nivå der det er bred politisk enighet om stipendandelen. Sett i fugleperspektiv har Norge få problemer med kapasiteten i høyere utdanning. Vår største utfordring nå er kvaliteten, svarer Clemet.

Leder i Norsk studentunion (NSU) Kamil Azhar er ikke overrasket over at studentene tydeligvis kan se langt etter mer penger.

– Det er som ventet. NSU har selv én hovedprioritering for høstens statsbudsjett: Mer penger til lærestedene så de kan gjennomføre utdanningsreformen, sier studentlederen.

BI=UIO?

OECD oppfordrer også til mer likhet i finansieringen av offentlige og private utdanningsinstitusjoner. I klartekst: mer penger til BI og IT-akademiet, eventuelt mindre penger til UiO. Her er Clemet mer enig:

– Vi har sagt at vi ønsker størst mulig likeverd mellom offentlige og private utdanningsinstitusjoner. Vi kommer tilbake til det i statsbudsjettet, sier hun.

Fagskoler erstatter ex.phil.

– Ser du på frafallet fra Universitetet i Oslo, der halvparten av studentene slutter i løpet av det første året, er det et signal om at alternative utdanningsveier mangler, sier Clemet.

Derfor ønsker Clemet også bedre tilbud av korte utdanninger på et halvt til to år. Høringsfristen for den nye Fagskoleloven gikk ut i forrige uke. Her foreslår regjeringen at elever automatisk skal få rett til studielån om de går på fagskoler som er godkjent av statens nye godkjenningsorgan (NOKU).

Rektor Arild Underdal er stort sett positiv til forslaget.

– De studentene som bare er her en kortere tid har vi ikke noe glede av likevel, sier han.

Det eneste Underdal frykter er at universitetene skal tvinges til å godkjenne utdanninger fra for eksempel Negleakademiet som vekttall.