Uhygienisk studentkafé

Uten hansker håndterer ofte de samme hendene både penger og meksikansk mat på studentkafeen El Charro.

Publisert

– En slik praksis er uhygienisk og kan være smittefarlig, sier næringsmiddelinspektør Lars Lundby ved Næringsmiddeltilsynet (NMT) i Follo.

Dersom det er salmonellabakterier på pengene, kan det ifølge Lundby føre til sykdom for matkundene.

Hånd i hanske

Næringsmiddeltilsynet kan pålegge steder som El Charro å benytte hansker under matproduksjonen.

– Dersom vi kom over et slikt sted, ville vi nok ta det opp med dem. En bør vaske seg jevnlig på hendene ved matproduksjon. Dette er særlig viktig dersom maten inntas uten varmebehandling etterpå, sier Lundby.

Mye av maten på El Charro varmebehandles ikke. Direktør for Studentkafeene, Hans-Jul Mikkelsen, vil nå gå til strakstiltak for å endre praksisen på El Charro

– Hvis dette er tilfelle, er det ikke heldig. Dette vil bli rettet opp med én gang. Hos oss skal man ikke gå fra penger til mat, det er ikke noe å diskuterer, sier Mikkelsen

Gjør som McDonald\'s

Næringsmiddeltilsynet påpeker at problemet kan løses ved å følge eksempler fra andre lignende serveringssteder.

– På McDonald\'s har man for eksempel en ordning som gjør at noen personer tar imot penger og andre lager maten, sier Lundby.

Ved alle utsalgsstedene til Subway-kjeden benytter de ansatte alltid hansker av hygieniske årsaker.

– Vi bruker hansker for få minst mulig bakterier gjennom maten til kundene. Uten hansker er det større smittefare, sier innehaver av Subway i Byporten Fredrik Fiske.