Lånekasse-tull

Bergen: I år har Lånekassen forandret søknadsskjemaet for lån og stipend. Det har ført til mange feilutfylte søknader og mye ekstraarbeid for Lånekassen. Rubrikken med navnet «fullt stipend (inkl. lån som kan omgjøres til stipend etter eksamen)» på søknadsskjemaet er roten til årets problem, sier informasjonsdirektør i Lånekassen, Wenche Merli, ifølge Studvest. En rekke studenter har krysset av i denne ruten på årets skjema for lån og stipend i den tro at det gir fullt lån. Det gjør det altså ikke.

– Vi har ikke klart å uttrykke oss på en kort og grei måte, men leser du rettledningen er alt forklart der. Det handler vel også om at studenter ikke alltid tar seg så god tid, mener Merli.

Er du en av de uheldige som har fått mindre penger enn du trodde du hadde søkt om, kan problemet løses over telefon opplyser Lånekassen i Hordaland.. Lånekassen skal nå jobbe med formuleringene sine frem til neste semester.