Stipendiatene organiserer seg

Innen 1.januar neste år vil stipendiatene ved UiO forhåpentligvis kunne melde seg inn i den nye nasjonale stipendiatorganisasjonen.

For to uker siden ble det nasjonale nettverket Stipendiatorganisasjonene i Norge (SiN) opprettet. SiN skal i hovedsak gi stipendiatene en felles plattform der de kan samles i viktige saker og tale med én sterk stemme.

Snart medlem

SiN tar ikke opp individuelle medlemmer og foreløpig er det bare stipendiatene ved Universitetet i Bergen, NTNU i Trondheim og veterinærmiljøene som er medlemmer av organisasjonen.

Stipendiat ved Fysisk institutt Runar Wattum Hansen og stipendiat ved Kjemisk institutt Alf Christian Hennum er initiativtakere til opprettelsen av en egen interesseorganisasjon for stipendiatene ved Universitetet i Oslo.

– Forhåpentligvis vil organisasjonen være operativ fra 1.januar, sier de.

Da håper de å kunne kollektivt melde seg inn i SiN. Viktige kampsaker vil omfatte kvaliteten på veiledningen, lønnsbetingelser og informasjon om stipendiatenes rettigheter.

Hovedutfordringen blir å få med seg de andre stipendiatene ved UiO.

– Heldigvis har responsen så langt vært positiv. Stipendiatene trenger bare noen som drar det hele i gang for dem, forklarer Wattum Hansen.

Samarbeid

SiN skal være en paraplyorganisasjon uavhengig av fagforeninger.

– Men vi vil arbeide for å gjøre fagforeninger og myndigheter oppmerksomme på behovet for høyere lønn til stipendiatene. Organisasjonen vil også evaluere kvaliteten på forskerutdanningen, sier nyvalgt leder Lisbeth Hektoen.

Wattum Hansen og Hennum tar sikte på et nært samarbeid med ledelsen ved UiO, men vil vente med å presentere organisasjonen til vedtektene er klare.

Prorektor Anne-Brit Kolstø sier ledelsen ved Universitet stiller seg positive til den nye organisasjonen.