Passord-kaos

Hundrevis av studenter har måttet vente i flere uker på Internett-tilgang. Mange har derfor ikke kunnet delta i obligatorisk undervisning på Internett.

– Uten tilgang til Internett fikk jeg ikke deltatt i gruppediskusjonene. Dessuten fikk jeg heller ikke levert den første oppgaven som skulle legges ut på nettet, forteller grunnfagsstudent i idéhistorie Stine Bøe.

Studentene ved Universitetet i Oslo (UiO) trenger ikke lenger ta kurs for å opprette brukerkonto til Internett. I stedet sender Universitetets IT-tjeneste, USIT passord og brukernavn i posten som studentene skal få tre til fire dager etter semesterregistrering. Da Bøe og grunnfagsstudent i religionshistorie Maria Kristina Thorud henvendte seg til Universitas hadde de ventet i flere uker.

– Både HF-studentinformasjon og institutt for idéhistorie sendte meg til dataluka i Sophus Bugges hus. Men der ba de meg bare vente, enda de kunne se at jeg var registrert som bruker, sier en oppgitt Bøe.

Hun trengte passord og brukernavn for å logge seg inn på Kark, en internettplattform lærere og studenter ved Institutt for kulturstudier (IKS) benytter seg av i gruppeundervisningen.

Universitetslektor ved IKS Anne Helness forteller at de som har møtt opp på gruppetimene eller kontaktet noen av lærerne ved instituttet har kunnet levere oppgavene på diskett.

Dårlig informasjon

Tor Fuglerud i dataluka i Sophus Bugges hus forteller at flere hundre studenter som er semesterregistrert den 23. og 30. august har henvendt seg til dataluka de siste ukene.

– Da vi skjønte at ingen andre ordnet opp, begynte vi i samråd med HF-informasjonen å gi ut nye passord, sier han.

Han hadde regnet med at USIT skulle ta tak i saken.

Senioringeniør i USIT Bård Jakobsen bekrefter at det 23. august ser ut til at cirka 200 brev ikke ble sendt ut.

– Men størsteparten av de studentene som ikke har mottatt brev har oppgitt feil adresse, sier Jakobsen.

Han mener det er de lokale it-ansvarliges ansvar å ta kontakt med USIT når de er i tvil om hva de bør gjøre.

Lite imøtekommende

– Det er håpløst å vite hvor man skal henvende seg når alle skylder på alle og ingen egentlig vet hvor ansvaret ligger, sukker Thorud.

Hun mener de ansatte i dataluka var lite imøtekommende.

– Det skulle være unødvendig å vente til flere hundre studenter har klaget med å undersøke saken. De bør hjelpe enhver student når situasjonen er desperat, sier hun.