– Bør ikke skje

Måtte vente tre måneder på klageresultat

Ingrid Strandgård klagde på eksamensresultatet i midten av juni. Svaret fikk hun ikke før den 17. september, to dager etter fristen for å melde seg opp til ny eksamen.

Universitetets regler for tidsfrister ved klaging:

– Studentene skal levere klagen senest tre uker etter at de har fått resultatet.

– Karakteren skal begrunnes av en sensor innen to uker.

– Hvis studenten fortsatt vil klage på karakteren, skal vedkommende få svar etter tre uker.

– Hårreisende, mener Strandgård.

Da hun leverte klagen, fikk hun beskjed om at resultatet ville komme i august. Men brevet lot vente på seg. Studenten tok selv kontakt med instituttet, og fikk vite den nye datoen: 17. september.

– Det var frustrerende når det tok så lang tid. Jeg fikk verken fulgt undervisningen eller planlagt hva jeg skal gjøre videre i høst, sier Ingrid Strandgård.

– Kunne du ikke ha meldt deg opp til flere eksamener og på den måten sikre deg?

– Jo, det gjorde jeg. Men den lange ventetiden førte til at jeg mistet motivasjonen til å studere. Jeg føler at jeg ikke blir tatt alvorlig her på Blindern, forklarer hun.

Dobbelmoral

I følge Strandgård har Universitetsledelsen en dobbelmoral. Mens de forventer at studentene følger tidsfrister til punkt og prikke, tillater de seg selv den ene forsinkelsen etter den andre. Hun mener det er uakseptabelt at instituttet ikke tok kontakt med henne så snart forsinkelsen var et faktum.

– Jeg ventet på brevet i hele august. Da jeg til slutt kontaktet instituttet, var det ingen som visste hvem som hadde ansvaret. Jeg følte meg hjelpeløs, forteller hun.

Først denne uken fikk Strandgård vite det endelige eksamensresultatet. Hun ble skuffet over at hun strøk, og er foreløpig usikker på de videre planene.

– Jeg vurderer å ta opp eksamen. Men siden jeg har gått glipp av en stor del av semesteret, blir det vanskelig, sier Strandgård.

– Jobber vettet av oss

– Vi burde selvfølgelig ha gitt studentene løpende informasjon, sier en ydmyk kontorsjef ved psykologisk institutt, Kari Voll.

Hun forklarer at forsinkelsen skyldes mangel på sensorer og rot i forbindelse med flyttingen av instituttet.

– Så dere har nedprioritert studentene til fordel for flyttingen?

– De som klaget har ikke blitt prioritert høyt nok. Vi har hatt utrolig mye å gjøre, sier Voll.

Hun kjenner godt til instituttets regel som sier at studentene skal ha den nye karakteren innen tre uker.

– Tidsfristen er umulig å følge, sier Voll.

Kontorsjefen lover imidlertid bot og bedring på vegne av instituttet, og har full forståelse for Strandgårds frustrasjon.

– Vi jobber vettet av oss for at studentene skal føle at de blir tatt på alvor, bedyrer Voll.

Denne holdningen opplevde ikke Ingrid Strandgård da hun kontaktet psykologisk institutt.

– De virket forvirret og avvisende. Jeg har mistet all lyst til å fortsette på universitetet, sier hun.

– Universitetet er nødt til å holde fristene sine, sier Anette Wilberg, utdanningsansvarlig i Studentparlamentet.

Hun refererer til treukersfristen som unntaket snarere enn regelen.

– Selv om studentene gjerne vil ha resultatet så fort som mulig, er det vel så viktig at Universitetet opererer med tidsfrister de er i stand til å holde, understreker hun.

– Det er forferdelig dårlig at psykologisk institutt ikke har tatt hensyn til studentene, mener Wilberg.

Prorektor ved Universitetet, Anne-Brit Kolstø, vet at det kan være vanskelig å holde tidsfristene. Likevel finner hun situasjonen langt fra tilfredsstillende.

– Jeg kjenner ikke til saken, men generelt er det jo ikke riktig at folk blir behandlet respektløst. Psykologisk institutt burde absolutt ha informert studentene om forsinkelsen, er hennes kommentar til saken.