Halal-hval er ål-reit

Full forvirring har hersket rundt reglene for servering av halal-middag i Frederikke-kantinen. Menyen, som er utarbeidet i samarbeid med Muslimsk studentsamfunn, inneholder blant annet hval og fisk.

Er pattedyret hval slaktet på halalvis? Hvor henger Studentkafeene i så fall hvalen og drenerer den for blod før slakt? Eller regnes hval rett og slett for fisk, og er fisk egentlig halal?

– Alt som bare lever i havet er halal, forklarer Basim Ghozlan, forstander i Det islamske forbund.

– Hva med ål?

– Hva er ål?

– En slangelignende svart fisk.

– Å, ja. Den liker jeg ikke. Men alt som ikke er påvist giftig eller farlig, og lever bare i havet er halal, sier Ghozlan.

Leder for Norsk islamsk råd Lena Larsen understreker imidlertid at det er noe misvisende når Studentkafeene serverer fisk under headingen halal ettersom fisk ikke er slaktet på halal-vis. Kan vi foreslå fiskeheadingen halv-halal?