Hoppet fra HF

Søndag kveld kastet to basehoppere seg ut fra taket på Niels Treschows Hus.

Selv om HF-bygningen er et av Blinderns høyeste hus, er dette svært lav høyde å hoppe base fra. Bygningen har tolv etasjer, og sannsynligvis har ingen basehoppet fra en lavere bygning enn dette i Norge.

– Det var sinnsykt bra! Ikke bare var det lavt, det er også et veldig krevende og marginalt terreng rundt, med andre hus, trær og lavere tak som vi måtte gå klar av, sier Terje Halvorsen, etter å ha brukt fire sekunder fra HF-taket ned på gresset bak Sophus Bugges hus.

For to uker siden var han en av flere som hoppet fra siloen på Grunerløkka, noe boligdivisjonen i samskipnaden satte lite pris på.

Dette er første gang en av Universitetets bygninger har blitt brukt som utgangspunkt for basehopping.

Misliker hoppingen

Driftssjef ved Universitetet Astri Ottesen misliker søndagens stunt sterkt. Hun vil nå undersøke om sikkerheten er god nok, og om noe kan gjøres for å forhindre at slikt skjer igjen.

– Enhver som skal opp på taket på våre bygninger, må ha spesiell tillatelse, og naturligvis er ikke basehopping noe vi vil tillate, sier Ottesen.

Frister til gjentakelse

Basehopperene på sin side synes HF-bygningen var så utfordrende å hoppe fra, at de gjerne vil forsøke å gjenta det.

– Tror du HF-bygningen kommer til å bli nedrent av basehoppere nå?

– Nei, dette bygningen er så krevende at få faktisk vil forsøke seg på det, sier André Bach, som sammen med Terje Halvorsen er blant de mest erfarne basehopperne i Norge.

Stasjonssjef Kjell Grobe sa etter Silo-hoppet at hopperne pliktet til å skaffe seg en tillatelse fra politiet før de hoppet fra høyhus. Dette har heller ikke hopperne gjort denne gangen.