Stipendiater de store lønnstaperne

En ny lønnsstatistikk fra Universitet i Oslo (UiO) viser at den gjennomsnittlige lønnsøkningen har vært på 58 prosent de siste 10 årene. Men stipendiatene har kun hatt en lønnsvekst på 41 prosent i samme periode.

– Det er trist at utvikling har vært så dårlig. Det bør være viktig for Universitetet å tilby en bedre lønn til stipendiatene, siden de er være fremtidige forskere, sier leder av Studentparlamentet Torstein Lindstad.

– Dette har vært et bevisst valg. Vi har prioritert professor-gruppen for å få tak i de dyktigste, sier rektor ved Universitetet Arild Underdal.

– Er du ikke redd for å miste de unge forskertalentene?

– Jo, da. Vi skulle gjerne hatt dem høyere opp, men det har ikke vært midler til begge deler, sier Underdal.

UiO har prioritert å heve lønnen til de grupper av stipendiater som er etterspurt ellers i markedet. – Noe UiO skal fortsette med i fremtiden, mener Underdal.

Stipendiatforening

– Statistikken bekrefter det vi stipendiater lenge har ment, at vi ligger etter i lønnsutviklingen. En går fra å være en akseptabelt lønnet student, til å bli en lavt lønnet faglig ansatt, sier stipendiat ved Fysisk institutt Runar Wattum Hansen.

I tillegg til den dårlige lønnsutviklingen har stipendiatene blitt økonomisk rammet av andre vedtak i perioden. Tidligere i år vedtok Stortinget å frata stipendiatene studentrettighetene, slik at de mistet ulike former for studentrabatt. I tillegg ble retten til rentefritak på studielånet fjernet i 1996.

– Flere stipendiater savner en «infrastruktur» rundt det å være midlertidig ansatt. Derfor er det nå et initiativ for å lage en forening som ivaretar stipendiatenes interesser,

Stipendiatenes interesseforening ved UiO, sier Wattum Hansen.

Foreningen anbefaler alle stipendiater ved UiO å søke om lønnsøkning ved de lokale lønnsforhandlingene som begynner denne uka. Forhandlingene skjer i regi av de enkelte fagforeningene.

– Her kan det være mulig å få ett til to lønnstrinn, hvis en vurderes som flink nok, sier Wattum Hansen.