Hybelgaranti ble madrass på sovesal

Publisert

Bergen:Mange utenlandske studenter som har flyttet til Bergen denne høsten har bare blitt tilbudt madrasser i kantiner og lesesaler istedenfor egen hybel, skriver Studvest.

En feil fra Universitetet i Bergen har ført til brudd på garantien om ledige hybler til utenlandske studenter, og hybelkapasiteten er sprengt. De nærmeste ukene står nærmare 50 utvekslingsstudenter i fare for å oppleve det samme. Dette til tross for at Universitetet har sendt brev til de fleste av disse, der de blir garantert et sted å bo. – Universitetet har gitt nesten 330 utvekslingsstudenter tilbud om studieplass, men har bare reservert 260 hybler hos Samskipnaden i Bergen, sier direktør for studentboligene Ivar H. Henriksen. Han mener Kontoret for utenlandske studenter har gjort et dårlig håndverk i forhold til garantien om ledige hybler, og stiller seg uforstående til at de har reservert så få hybler hos samskipnaden. Kontoret for utenlandske studenter mener noe av grunnen til den uheldige situasjonen skyldes økt pågang fra utenlandske studentar samt at de på forhånd ikke kan være sikre på hvor mange studenter som kommer, fordi mange søker uten å ta imot studieplassen.