Alle får rett til utlandsstudier

Alle studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) får høsten 2003 rett til et studieopphold i utlandet. Innen 2006 skal antallet innreisende og utreisende studenter dobles.

Doblingen skal skje gjennom utvekslingsprogrammer og avtaler, fordi det er den billigste løsningen for Universitetet. Utenlandsoppholdet skal integreres i de nye studieprogrammene som innføres ved utdanningsreformen høsten 2003.

I dag står hele 50 prosent av plassene ved de europeiske utvekslingsprogrammene Sokrates og Nordplus ubenyttet, og internasjonalt ansvarlig i Studentparlamentet Anders Worren gir Universitetet mye av skylden.

– Både Universitetet sentralt og fagmiljøene har informert alt for dårlig om utvekslingsprogrammene. Det holder ikke at studentene får se en lapp om infomøte to dager i forveien, sier Worren.

Lang vei til målet

Allerede i 1997 vedtok Universitetet et mål om at ti prosent av studentene ved UiO i fremtiden skal komme fra utlandet.

– Selv med en dobling av antall internasjonale gjestestudenter vil bare fem prosent av studentene ved Universitetet komme fra utlandet, sier Worren, som er misfornøyd med hvordan Universitetet til nå har håndtert studentutvekslingen.

– Vi har en mangel på kultur og forståelse av verdien av studentutveksling. Det har blitt regnet som luksus å ta et semester i utlandet, sier Worren.

Godt nok

Seksjonsleder ved seksjon for internasjonale programmer Helene Ullerø er uenig i at Universitetet informerer for dårlig om utvekslingsprogrammene.

– Vi har gode web-sider, stand på Frederikkeplassen under festivalen og vi arrangerer informasjonsmøter, sier hun.

Rådgiver ved seksjon for internasjonale programmer Svein Hullstein mener at målet om at ti prosent av studentmassen skal være utenlandsstudenter står ved lag.

– En dobling innen 2006 er et konkret mål på kort sikt, sier Hullstein.

I 2001 kom 476 studenter til Universitetet på utvekslingsprogrammer, mens 271 studenter reiste ut. Det første tallet har ifølge Hullstein økt noe i år.

Mer engelsk

For å få flere utenlandske studenter til UiO skal flere studier tilbys på engelsk. Prosjektgruppen Studentmobilitet 2006, som jobber mot en dobling av internasjonale studenter, mener det bør være en målsetting at alle de nye studieprogrammene har moduler på engelsk. Prosjektgruppa skal også diskutere hvilke land UiO skal satse på samarbeid med. Anders Worren tror både EU-landene, Australia og USA er aktuelle – og er positiv til tross for at han skulle ønske at flere lærte seg andre språk enn engelsk.

– Det er viktig å få avtaler med gode universiteter i Australia, siden studenter drar dit uansett, sier Worren.