Brudd på brannvernsforskriftene, sier driftssjef

450 studenter på statsvitenskap grunnfag har i to uker blitt skviset inn i et auditorium som kun tar 210 studenter.

– Jeg ser for meg at det blir texas hvis det bryter ut brann her. Hundrevis av svette studenter som forsøker å komme seg ut samtidig kan fort bli en stygg situasjon, sier Finn Myrstad (21), en av de ferske grunnfagsstudentene.

Da Universitas var innom auditoriet tirsdag, satt studentene som sild i tønne i trapper, og på medbrakte løse stoler.

Ifølge driftssjef ved Teknisk avdeling Astri Ottesen, sier brannforskriftene at auditorier ikke kan ha løse stoler bak de vanlige stolradene. Man kan derimot sitte og stå langs veggene så lenge det er mulig å komme seg ut i en rømningssituasjon.

– Det er fakultetets ansvar å sørge for at disse reglene blir overholdt, sier Ottesen.

Erik Lund fører tilsyn med brannsikkerheten på Blindern for brann- og redningsetaten.

– Hvilke konsekvenser kan denne situasjonen føre til for den som står ansvarlig?

– Det må vi eventuelt se på etter at noe har skjedd. Et eksempel kan være politianmeldelse av forholdet, sier Lund.

Ikke akseptabelt

Årsaken til den dårlige plassen er at auditoriet i Georg Sverdrups hus – som forelesningsrekken normalt går i – brukes til en konferanse disse ukene.

– Universitetet sentralt leide ut auditoriet før vi bestilte det til undervisning. Men etter tirsdag neste uke får vi komme tilbake, sier kontorsjef ved statsvitenskap Monica Bakken.

Hun anslår at 450 studenter følger forelesningsrekken.

– Det sier seg selv at auditorium 1 er alt for lite, innrømmer hun.

– Synes du som ansvarlig at dette er en akseptabel situasjon?

– Nei, det er det ikke, men denne gangen var det ikke større plass, sier Bakken.

– Hva vil dere gjøre for å hindre en lignende situasjon i fremtiden?

– Hvis det blir for mange studenter på neste forelesning, må noen ut. Vi har hatt tilfeller tidligere med vakt i døren, sier Bakken.