USA overvåker utenlandske studenter

Publisert

txt2:Justisminister John Ashcroft fortalte fredag at amerikanske myndigheter utvikler et system på Internett for å ha kontroll over utenlandske studenter. Det internettbaserte systemet skal sørge for at myndighetene raskt skal få tilgang til informasjon om studentene, melder Associated Press.

– I dag har vi ikke et effektivt system som kan kontrollere at utenlandske studenter faktisk studerer ved en institusjon, sier Ashcroft.

Skoler vil nå bli pålagt å varsle immigrasjonsmyndighetene innen 24 timer etter at en student slutter eller ikke møter opp. Myndighetene skal også ha rapport om studentstatus etter hvert semester. Tiden en student har fra han kommer til landet til han må melde seg for en institusjon, går ned fra 6 måneder til 30 dager.

3 av 19 kaprere involvert i terroraksjonen 11. september oppholdt seg i USA på studentvisum.

Systemet skal settes i sving 1. juli, og alle skoler i USA som kan være aktuelle for utenlandske studenter skal delta innen 30 januar 2003.