Norske studenter flykter fra Midtøsten

Utenlandsstudentene flykter fra Israel. Det norske konsulatet rådet Midtøsten-student Frode Saugestad å dra hjem på dagen.

– Mange nordmenn drar hjem nå. Dette gjelder også de få studentene som er her, sier kansellist ved den norske ambassaden i Tel Aviv Liv Heidi Bragstad.

Ifølge Lånekassen oppholder omkring 15 studenter seg i Israel nå.

– Menneskene i Midtøsten lider. Det var vondt å reise derfra uten å kunne gjøre noe, sier Frode Saugestad (28).

Saugestad tar grunnfagstillegget i midtøstenkunnskap, og hadde planlagt å være i Gaza by i seks uker for fullføre semesteroppgaven «Teatrets funksjon i krig». Oppholdet ble ikke som planlagt.

Samlet inntrykk

– Vi merket et stemningskifte da Israel gikk inn i Ramallah og satte Arafat i husarrest. Krigshandlingene ble verre. Det var tilnærmet unntakstilstand i Gaza. Offentlige bygninger, skoler og butikker stengte, sier Saugestad.

Etter den store selvmordsbomben første påskedag, ble krigen ytterligere opptrappet på Vestbredden.

– Jeg visste at grensene mot Tel Aviv kunne bli stengt. Det ville betydd at jeg kanskje ville bli sittende i Gaza i månedsvis, og i verste fall kunne en storkrig bryte ut. Jeg pakket i en fei, og kom meg av gårde, sier Saugestad.

Vel hjemme i Oslo oppsummerer midtøsten-studenten inntrykkene.

– Man blir sliten av å se alle lidelsene, av å bli gjennomlyst ved hver kontrollpost, og bli konfrontert med problemene 24 timer hver dag.

Drar igjen

Den norske ambassaden i Tel Aviv blir nedringt av bekymrede pårørende.

– Studentenes pårørende er reddere enn studentene selv. Nå anbefaler vi at folk utsetter reisen sin til Midtøsten, eller revurderer hvor viktig reisen hit er, sier kansellist Bragstad.

Saugestad fikk på nært hold oppleve folks bekymring for familie og venner.

– Jeg bodde hos en student i Gaza by som snakket med kjæresten på telefon fra Ramallah. Under samtalen hørte han skuddsalver i bakgrunnen, sier Saugestad.

Selv om oppholdet ble avbrutt, føler Saugestad at han fikk gjort nok til å fullføre oppgaven.

– Jeg kommer til å skrive ferdig i Norge, selv om det ideelle hadde vært å være i Israel, sier han.

– Kommer du til å dra ned igjen?

– Ikke før eksamen nå i vår, men skulle det roe seg til sommeren prøver jeg igjen, sier Saugestad.