50 000 i skjult husleie

Årlig betaler beboerne ved Blindern studenthjem over 50 000 kroner i skjult husleie. Rentene på depositumet er det nemlig studenthjemmet som innkasserer.

Publisert

Med dagens rentenivå kan det å betale depositum når du leier bolig være en effektiv måte å spare på. Men ikke hvis du bor på studenthjem eller i en av Studentsamskipnadens boliger. Her går renteinntektene direkte tilbake til utleier. For beboerne på Bilndern studenthjem betyr dette at de i løpet av en femårs-periode taper over 1200 kroner – penger de kunne puttet direkte i lommen dersom de hadde leid av en privatperson.

– Ved utleie av elev- eller studenboliger kan rentene godskrives utleier uten at dette kommer i strid med husleielover, opplyser Bente Tangen i Juss-Buss.

Med et depositum på 4000 kroner per beboer utgjør renteinntektene for det private studenthjemmet godt over 50 000 kroner. for Studentsamskipnaden dreier det seg om langt større summer. Med rundt 7000 boliger og 16 millioner kroner på bok, håver Studentsamskipnaden inn over 880 000 kroner i løpet av et år.

Uproblematisk

Verken Tom Søren Nilsen i Studentsamskipnadens boligdivisjon eller daglig leder ved Blindern Studenterhjem, Jan Henrik Ruud, synes det er problematisk at renteinntektene ikke går direkte tilbake til studentene.

– Dersom vi skulle betalt ut renteinntektene til hver enkelt student, ville våre samlede inntekter blitt lavere. Dessuten ville administrasjonskostnadene øke kraftig – blant annet måtte vi opprette 7000 separate konti for hvert depositum. Resultatet av dette ville sannsynligvis blitt økt husleie, sier Nilsen.

Ruud sier seg enig med konkurrenten.

– Som en uavhengig stiftelse har vi dessuten ikke mulighet til å ta ut noe utbytte av driften. Alt som kommer inn, går direkte tilbake til beboerne, sier han.