USIT henger ut data-verstinger

En jusstudent føler seg uthengt etter å ha havnet på ti på topplisten over studenter med overbelastet hjemmeområde.

– Jeg er sjokkert over at USIT går frem slik. Det føles stigmatiserende å bli hengt ut på denne måten, sier en av de berørte, jusstudent Jon Whist.

I slutten av februar mottok han en e-post fra Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) som lister opp brukernavn og e-postadresser til de ti studentene som har mest lagret på sine hjemmeområder. Dette er vanlig praksis for samtlige områder ved Universitetet.

– Jeg kan ved hjelp av brukernavn og e-postadresser identifisere fire-fem av de andre «værstingene», sier Whist, som er nummer åtte på listen.

Lovstridig

Informasjonssjef i Datatilsynet Hege Njaa Rygh mener Universitetets praksis strider mot personopplysningsloven.

– Brukernavn og e-post er personopplysninger som ikke kan leveres til uvedkommende uten samtykke.

Hun legger til at dersom en av de berørte parter sender inn klage på forholdet, kan det resultere i at Datatilsynet kan pålegge USIT å endre praksis.

– Dette gjør det mer interessant å sende inn en klage. Jeg kommer ikke til å gjøre dette alene, men det er jo ikke vanskelig å finne ut hvilke andre dette gjelder, sier Jon Whist.

Faste kvoter alternativet

– Jeg er ikke uten videre enig i at dette er i strid med loven. Studentene har godtatt at de er en del av den elektroniske katalogen til Universitetet og at deres e-postadresser er tilgjengelige, sier direktør i USIT Arne Laukholm.

Han legger til at dersom praksisen viser seg å være i strid med loven, blir USIT nødt til å innføre en elektronisk kvoteordning som gjør at det ikke går an å lagre mer på et hjemmeområde som allerede er fylt opp.

– Hvorfor kan dere ikke sende e-post til hver enkelt?

– Vi kan endre driftsrutinene slik at meldingene bare inneholder

informasjon om den enkelte bruker. Imidlertid er den løsningen vi bruker nå

foretrukket av mange, blant annet fordi det da er mulig å kontakte de andre

storbrukerne ved akutte lagringsproblemer, sier Laukholm.