Dagens skaper allergitrøbbel

Studenter med matallergi kan ble alvorlig syke ved inntak av feil mat. De får ikke nok informasjon om hva maten i studentkafeene inneholder.

Publisert

– Jeg hadde spist en god del av dagens kalvegryte med potetmos i studenkafeen i Frederikke-bygningen da jeg ble fryktelig kvalm, forteller historiestudent Ola Buxrud (24).

Det viste seg at potetstappen inneholdt hasselnøtter. Buxrud gikk for å si fra til ansvarshavende i kantina at de var nødt til å merke mat som inneholder nøtter.

– Jeg rakk ikke å få et svar, fordi jeg raskt måtte forlate stedet og oppsøke nærmeste herretoalett for å kaste opp, forteller historiestudenten.

Matvareallergi- eller intoleranse kan i ekstreme tilfeller føre til livstruende reaksjoner. Mer vanlig er diaré og oppblåsthet, kvalme og magesmerter, utslett eller astmalignende symptomer.

Men direktør for studentkafeene Hans-Jul Mikkelsen kan ikke love at studentene vil få svar dersom de spør om innholdet i dagens.

– Mitt råd er at dersom man er allergisk, bør man alltid spørre om hva maten inneholder. Men får man ikke et sikkert svar, bør man la være å kjøpe maten, sier Mikkelsen.

Tilfeldig merking

Etter hasselnøtt-episoden tok Buxrud kontakt med Studentkafeene, og resultatet ble at dagens nå som regel blir merket med «inneholder mel» eller «inneholder melk». Men rettene merkes ikke konsekvent. Det er bare i Frederikke-kafeen denne praksisen er innført, i andre kantiner drevet av studentkafeene, som SV-kantinen, er det ikke gjort noe med dette.

– At bruken av disse lappene er tilfeldig, gjør det vanskelig for allergikere. Jeg aldri sett «denne retten inneholder nøtter»-skiltet. Betyr det at ingen retter inneholder nøtter, eller betyr det at dette skiltet ikke finnes, undrer historiestudenten.

Studentkafeene legger mye av ansvaret for den vilkårlige merkingen på leverandørenes manglende varedeklarasjon.

– Dilemmaet vårt er at noen merker produktene, mens andre ikke gjør det. Dette problemet har vi nå tatt opp med våre leverandører, sier Mikkelsen.

Han viser frem produkter fra Prior i Frederikkes kjølelager der det kun står «kyllingkaker» på esken, men ingen varedeklarasjon.

– Jeg synes at den som serverer varmmat alltid bør kunne svare på hva maten inneholder. Dette er et veldig stort problem for allergikere, og det er dårlig service dersom ikke kantinen har et annet middagstilbud de dagene det er umulig å vite hva som er i maten, sier klinisk ernæringsfysiolog i Norges Astma- og Allergiforbund Lisa Tobiassen.

I startfasen

Per Aage Karlsen er markedsdirektør hos grossisten Norgesgruppen ASA Storhusholdning, Studentkafeenes største leverandør.

– I dag er det varedeklarasjoner på de fleste produktene, men ikke alt er like godt merket. Det er produsentenes ansvar å deklarere varen, og vi skal prøve å påse at dette skjer, sier Karlsen.

Hans-Jul Mikkelsen påpeker at merkingen av dagens er helt i startfasen.

– Vi må begynne i det små, sier Mikkelsen.

– Er det ikke et problem at dere merker mat som inneholder mel og melk, men ikke mat med nøtter, skalldyr eller egg?

– Vi må finne på noe når det gjelder nøtter. Men foreløpig har vi ingen mulighet for slik merking nettopp på grunn av usikkerhet rundt hva som har hendt tidligere i prosessen. Studentene må kun se på merkingen vår som en veiledning, legger Mikkelsen til.

Rammer mange

Buxrud er bare en av mange studenter ved Universitetet som er plaget av matallergi. Statistisk sett har mellom to og fem prosent av befolkningen matvareallergi- eller intoleranse.

– For meg sto ikke dette om livet, men det finnes mennesker som kan omkomme bare de får i seg en bitteliten nøttebit. Derfor er det utrolig viktig at man merker mat som inneholder uvanlige ingredienser. Av de mange tusen som spiser på Frederikke i løpet av uka er det sikkert mange allergikere, sier nøtteallergiske Buxrud videre.

Administrerende overlege ved helsetjenesten Cecilie Daae forteller at relativt mange studenter oppsøker helsetjenesten med spørsmål om, eller symptomer på matvareallergi- eller intoleranse.

– Tanken bak merkingen fra Studentkafeenes side er god, men kan informasjonen misforståes, fungerer den jo ikke etter sin hensikt, sier hun.