Ny ordning og felles pensum på ex.phil.

En felles ramme for ex.phil.-pensum skal beholdes i den nye gradsstrukturen. Men når og hvordan undervisningen foregår, blir opp til det enkelte faget.

– Grunntanken er klar: Ex.phil. skal fortsatt være en felles plattform for alle studenter, sier rektor Arild Underdal.

Rammen for det nye ex.phil.-studiet er nå vedtatt av Kollegiet. Ex.phil. vil ikke lenger nødvendigvis ligge i første semester, men skal skreddersys inn i det enkelte bachelor-studium. Innholdet i ex.fac. skal i stor grad utarbeides av de enkelte fakultetene, men innenfor en overordnet felles ramme.

– Det åpnes for større kobling mellom ex.phil. og fagstudiene ved at undervisningsform og -tidspunkt kan tilpasses det enkelte fag, sier Underdal.

– Skal pensum være felles for alle fag?

– I all hovedsak, ja. Foreløpig er det ikke fastsatt, men temaer eller overskrifter for hva pensum skal inneholde ligger i forslaget som vi har vedtatt, sier Underdal.

Ikke frislipp

Kollegiets vedtak ligger tett opp til det opprinnelige forslaget fra Rådet for ex.phil. og ex.fac. Etter en høringsrunde ved de forskjellige fakultetene, ble et nytt forslag utarbeidet av universitetsdirektør Tor Saglie.

– Dette forslaget var et slags frislipp der fakultetenes høringsuttalelser ble forsøkt ivaretatt på bekostning av helheten i opplegget, sier Underdal.

– I Universitas uttrykte flere akademikere frykt for ex.phil.s fremtid. Hva vil dette vedtaket si for ex.phil.s skjebne?

– Jeg tror frykten for at ex.phil. skal flises opp til det ugjenkjennelige i det vesentlige kan stedes til hvile, sier Underdal.

Big Bang

Flertallet i Kollegiet stemte for å ta høringsuttalelsen fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet til etterretning, og gi større plass til relativitets- og Big Bang-teorier i ex.phil.-pensum.

– De etterspør stoff som gir en innføring i det moderne naturvitenskapelige verdensbildet. Vi vil henstille Rådet om å finne plass til dette, forklarer Underdal, som også henstiller om i større grad å gi innpass til kvinneperspektiver i ex.fac.-pensum.

Det faktiske innhold og pensum i ex.phil. og ex.fac. er foreløpig ikke fastsatt. Kollegiets vedtak går først tilbake til Rådet for ex.phil. og ex.fac., som utfra dette vil utarbeide et nytt forslag.

– Når blir resultatet klart?

– Så snart som mulig. Detaljene rundt studiereformen vil finne sin endelige form utover høsten, sier Underdal.